fredag 12 februari 2016

Bokbloggsjerka 12-15 februari: Barns läsning

Den här veckan ställer Annika sin fråga så här: Lottens bokblogg skulle vilja veta hur du tror att man kan inspirera barnens läsande. Har du några goda exempel?

Min första tanke var att det här är en otrolig viktig fråga, eftersom jag har hört att barn läser allt mindre. Sedan blev det lite klurigt vad jag skulle ha för lösning på det. Jag har själv inga barn men kom ändå fram till några tankar som jag tror kan vara betydande:

  • En läsande förebild som inspirerar
  • Förändra bilden/uppfattningen av läsningen som aktivitet
  • Lustfylld läsning utan tvång (men kan finnas en tröghet, få bollen i rullning)
  • Naturlig del i vardagen, tidigt
  • Förenkla - korta stunder, roligt, kravlöst
  • Anpassa efter ålder/mognad/intresse, kortare böcker som går att faktiskt läst ut
  • Besök biblioteken, ta med kompisarna, högläsning
  • Läsning utan bok - lek, spel, utflykter, äventyr, charader, teater - vad vet jag? Förnya.

Några ord om vår samtid: Jag tror att teknologin och informationsflödet och sociala medier har satt sin prägel. Ta bort det och se vad som händer (även om det är en del av vårt liv). Jag tror det finns en stress och rastlöshet att sitta ner med en bok. (Här är ett par klipp från nyhetsmorgon där två gymnasieelever levt analogt i 3 veckor, väldigt tänkvärt och roligt, del 1 och del 2)
   Visst kanske barn läser ändå på sina iPads men som vi kanske inte klassar som läsning. Tror i överlag att det är lite svårare idag, därmed den minskade läsningen. Oerhört tråkigt. Tror det också finns en förvirring kring de olika världarna.

Det ska bli kul att läsa era tips för att inspirera barns läsning!

15 kommentarer:

  1. Bra tips! Det är synd att läsningen går ner men jag hoppas det kan gå upp mer och mer. :) Jag vill att alla ska få uppleva det magiska i att gå in i en härlig bok :)

    SvaraRadera
  2. klart att även iPad klassas som läsning, finns även skolböcker, matteböckerna är toppen!

    SvaraRadera
  3. Böcker som går att läsa ut är viktigt. Det blir lätt så att de lockas av de tjocka böckerna och så blir det övermäktigt och en besvikelse.

    SvaraRadera
  4. Bra tankar du har kring det här ämnet! Det är svårt att hitta motivation till läsning när det hela tiden händer något som är mer spännande på internet. Kanske borde övningar för att höja förmågan att koncentrera sig också stå på skolschemat. :)

    SvaraRadera
  5. Ny teknik har verkligen påverkat vårt läsande.

    SvaraRadera
  6. ungefär så har jag svarat också. läsande förebilder och böcker i hemmet är viktigt

    SvaraRadera
  7. Att lära sig att vara utan skärm ibland tror jag är en viktigt lärdom att lära sig.

    SvaraRadera
  8. En läsande förebild är viktigt.

    SvaraRadera
  9. Datorer, surfplattor och tv tar mycket av tiden som kunde ägnas åt läsning. Men det är inte bara nackdelar med de nya teknikerna, men bara det är i lagom dos. Men att vara en bra förebild för sina barn när det gäller läsning är viktigt.

    SvaraRadera
  10. Håller med om att det blir stress och förvirring kring sociala medier och flödet av information. En rastlöshet som inte fanns där förut (som ju också vuxna märker - hur många vuxna tar inte till mobilen så fort de har tråkigt eller har väntetid någonstans). Så att ge barnen tid och engagemang och entuaismera läsandet.
    Men det är lättare sagt än gjort.
    Du har bra tips!

    SvaraRadera
  11. När ja är stressad åker mobilen fram, tvärtemot boken. Och mobilen hjälper ju inte, så hoppas barn kan känna samma lugn med böcker!

    SvaraRadera
  12. Tycker du har en hel del bra tankar där :) Största problemet med att läsa på paddan tror jag är att det är så lätt att kolla mejl, youtube, fb... när man ändå har den i handen.

    SvaraRadera
  13. Jag tror också att de digitala medierna har mycket att göra kring att läsning går nedåt. När det handlar om utbildning och att läsa en bok inför en uppgift i skolan tror jag att många barn/elever tröttnar. Oftast handlar det om klassiker som kanske inte har introducerats på rätt sätt. Att göra det på ett annat sätt, att leva ut genom tex dramatisering (typ din sista punkt) tror jag är ett roligt upptäckande av något som man annars gått miste om för att "det är ju bara en tråkig bok"...

    SvaraRadera