fredag 19 februari 2016

Bokbloggsjerka 19-22 februari - bloggandet och läsarna

Den här gången är det Carola som har skickat in en fråga till Annika, och hennes fråga lyder: 

hur interagerar du med dina läsare, lockar till dig nya läsare och får de befintliga läsarna att fortsätta läsa bloggen. Hon vill även veta vad det är som driver dig till att blogga och hur mycket du tänker på dina läsare när du bloggar.

När jag startade min bokblogg sa jag till mig själv att jag gör det här för min skull, jag tyckte det var så läskigt. Men ganska snart upptäckte jag vilken underbar atmosfär det är mellan andra bokbloggare. Det blev så mycket mer och det är jag så glad för.

Jag bloggar ju fortfarande för min egen skull, men har såklart läsarna i bakhuvudet när jag skrivet så att allt uppfattas rätt, att jag är ärlig och konsekvent. Och att det blir läsbart ;) Jag försöker också svara på de kommentarer som jag får, och kika runt lite på andra bokbloggar. Annars gör jag nog inte så mycket för att skaffa eller behålla läsare. Tänker att de som vill läsa får gärna göra det och jag blir såklart glad för det, men jag krigar inte. Jag upplever det som att bokbloggare emellan är ganska öppet och gemytligt, vi vill ju bara läsa bra böcker :)

Det som driver mig? Alltså oj, jag trodde aldrig att det skulle vara så här roligt eller att jag skulle fortsätta med att bokblogga med den entusiasm som jag känner. Det blir bra värre och värre ;) Sedan såklart för alla underbara böcker jag får läsa. Jag kan säga att jag har aldrig läst så mycket eller fullföljt så många böcker. Måste erkänna att jag förr hade en tendens att glömma bort boken eller om intresset föll prioriterades den bort, nu "måste" jag ju läsa den boken som jag påbörjar, vilket oftast blir bra. Jag har nog fått bättre läsdisciplin. Och att skriva bokrecensioner är så nyttigt för mig. Sätta ord på vad jag tycker, formulera mig och samtidigt vara rättvis. Det är bra träning och jag tycker också att det gör bokläsandet roligare. Jag ångrar inte en sekund att jag hoppade in i det här!

38 kommentarer:

  1. Härligt inlägg!
    Jag håller med dig.
    Mest bloggar man ju för att det är så kul!
    Och precis som du, vill jag öva på att skriva recensioner.
    Bokläsandet blir så mycket mer när man reflekterar kring det.
    Och så många boktips som jag får genom bokbloggande och bokbloggsläsande har jag nog aldrig fått förut!
    Precis som du skriver är det ju också en härlig gemytlig atmostfär.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh vad kul att du gillar det och att du känner precis som jag med bokbloggandet :)

      Radera
  2. Tycker också att det är god stämning mellan oss bokbloggare. Många mysiga människor. ☺

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja visst är det, verkligen roligt :)

      Radera
  3. Jag kan inte annat än hålla med det du skriver (förutom kanske just den där lilla detaljen om att jag inte ens kan föreställa mig hur en läsare uppfattar det jag skriver). Tycker precis som du att det här med att skriva om en bok man har läst är nyttigt, om inte annat så hjälper det mig att komma ihåg boken :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej det kan vara jättesvårt, jag tänker nog mer övergripande att läsaren inte missförstår mig eller att jag får fram det jag vill ha sagt, på nått vis. Väldigt bra träning! Och visst, boken stannar nog kvar lite längre i minnet då :)

      Radera
  4. Så många kloka ord om vad som driver oss bokbloggare. Hade kunnat skriva allt det där själv, det är grunden för att jag bloggar. Samtidigt kanske tävlingsmänniskan i mig vill ha fler läsare, och jag jobbar aktivt för att det ska bli så. Men det är en smaksak, så klart. I grunden är det ett sätt att boosta mitt självförtroende, som inte alltid är det bästa... ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad glad jag blir! Det är ju så kul att bokblogga :) Visst kan det kännas så ibland, jag tänker att jag vill isf ha läsare som genuint vill läsa, men det kan man ju aldrig veta ;)

      Radera
  5. Känner igen det där med att lära sig att sätta ord för det man tycker, precis det jag också lär mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det värdefull träning :)

      Radera
  6. visst inspireras man till mer läsande av bokbloggandet.

    SvaraRadera
  7. Jag ägnade mig åt "måste-läsande" ett tag. Det höll på att ta en ände med förskräckelse, men nu har jag hämtat mig så sakteliga ... och läser alltså sånt jag bara väljer själv, i den takt jag vill.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut, det får inte bli för hårt. Det gäller att vara uppmärksam och det viktigaste är att njuta av sin läsning :) För mig blev det mer att jag hann märka av det det som var så bra och så blev jag glad för det.

      Radera
  8. Ja det är verkligen gemytlig stämning bland alla bokbloggare och så mycket fina boktips man får.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Verkligen! Gör det hela så mycket roligare :)

      Radera
  9. Visst är det härlig stämning bland bokbloggarna :) Det gör så att det blir så mycket roligare att hålla igång sin blogg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är det, väldigt fint tycker jag :) och verkligen, det gör det ännu roligare :)

      Radera
  10. jag håller med dig till fullo!

    SvaraRadera
  11. Gillar också den fina stämningen bland bokbloggarna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Verkligen skönt att det är så :)

      Radera
  12. Visst bearbetar man en bok man läst på ett bättre sätt då man sedan skriver om den, så är det ju faktiskt... ännu en positiv sak med bokbloggandet! :)
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Verkligen, tycker mycket om den biten :) Trevlig helg på dig med!

      Radera
  13. Vad kul, jag kände inte till din blogg men den verkar jättebra. Visst är det kul när man märker att ens inlägg ändras med tid. Mina ser väldigt annorlunda ut nu mot när jag började, både stilmässigt och innehållsmässigt. Dels handlar det om att bli bättre, men mest om att hitta sin stil tror jag. Väldigt kul att läsa äldre inlägg och se skillnaden ibland. Välkommen in i bokbloggarvärlden ( jag är några månader sen, men ändå ). :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla, jag är så glad att jag är med i detta fina gäng :) Ja visst det är både lite läskigt men för det mesta roligt att hitta fram till sin stil och utvecklas med tiden :) Det är ju så roligt!

      Radera
  14. Jag håller med dig :) Att det dessutom är så härlig stämning i bokbloggssfären gör det ju bara än mer kul. Stämningen som jag ser i andra delar av bloggosfären kan göra mig mörkrädd...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ah ja usch, det känns verkligen skönt att alla bokbloggare välkomnar en och i all mening väl :)

      Radera
  15. Att bokbloggandet är så roligt är ju det som driver en och kontakten med likasinnade.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja verkligen, det är en mycket stor del, i stort sett allt! :)

      Radera
  16. Ja bokbloggare är trevlig och det är så mysigt att surfa runt och lämna ett lite avtryck här och där.

    SvaraRadera
  17. Jag gillar också tonen bokbloggare emellan. Den är en stor anledning till att fortsätta blogga.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med dig. Och när man vet att man skall skriva om sin upplevelse, inte bara bokrecensioner utan om vad som helst egentligen, blir man noggrannare och mer uppmärksam, och det är ju bra. Och apropå det som du skriver om att läsa klart böcker, så hjälpte det mig att fortsätta läsa Ett öga ött, eftersom jag skulle betygssätta den i min läslista för året. I början låg den på en etta, jag var så förvånad över att någon kunde komma undan med att vara så rasistisk. Efter en tredjedel av boken började jag förstå tanken med boken, och helhetsintrycket blev en femma, det var en fantastisk bok. Då var jag glad att jag läste vidare :) Ha en fin dag!

      Radera
    2. Visst kan det bli annorlunda och oftast bättre när man läser med ett analyserande öga :) Tack snälla, har varit på en långprommis med hunden i skogen som vi båda njöt av! Hoppas du också får en fin dag!

      Radera
  18. Känner samma! Det finns så mycket gemenskap runt just bokbloggar och det är underbart :) Och det höjer lugnt läslusten att bokblogga. Jag tycker också verkligen om att dokumentera det jag läser. Tidigare gjorde jag det i en bokdagbok men det är mycket roligare på nätet så man även kan dela sina tips med andra :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det skoj :) Det blir bara roligare och roligare!

      Radera