fredag 26 februari 2016

Bokbloggsjerka 26-29 februari: Fanfiction

Den här veckans fråga från Annika handlar om fanfiction, såhär lyder hennes fråga: Vad anser du om fanfiction överlag och har du några bra lästips inom den genren?

Först kan jag säga att jag inte har några lästips, eftersom jag knappt vet vad genren är för något. Men jag kunde väl ana mig till det och efter en snabb kontroll-googling vet jag vad det handlar om åtminstone - någon skriver vidare på en författares verk.

Jag kan ju se både för- och nackdelar med det, men eftersom jag inte är så insatt tänker jag inte spinna vidare så himla mycket. Min första tanke var varför? Jag tänker att när det är slut, då är det slut. Det finns liksom en poäng i det. Jag som läsare skulle tycka det var märkligt att läsa vidare när någon annans fantasier har tagit över, då är det inte den riktiga världen som jag lärde känna som det handlar om längre. Samtidigt som säkert nyfikenheten skulle gnaga en del, så där kan jag förstå de som skriver/läser vidare. Även om jag nog tycker att det känns fel.

Det ska bli intressant att läsa era tankar och eventuella tips om det här så jag får lite bättre koll.

24 kommentarer:

  1. Svar
    1. Verkligen, ser fram emot att få lite mer kött på benen :)

      Radera
  2. enligt min mening blir de här fortsättningarna ofta inte bra. men jag är å andra sidan osäker på om jag tolkat frågan rätt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan tänka mig det, eftersom det inte är originalhjärnan bakom verket så att säga :)

      Radera
  3. Jag har också svårt att förstå varför. När berättelsen är slut så är den slut. Om jag inte är nöjd med slutet så kan jag väl fantisera ihop något i mitt eget huvud :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med dig! Ibland känns människan alltför otålig :)

      Radera
  4. Jag vet en bok jag hade velat läsa fortsättningen på: "Don Diego Karlsson de la Rosas roman" av Evert Taube. Men den får jag väl skriva själv i så fall.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha ja då blir det säkert just så som man vill och det är väl bra :)

      Radera
  5. Fanfic kan nog kännas som lite fusk i bland. Man tar något som någon annan skapat fast gör om det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller hur, det känns lite konstigt..

      Radera
  6. Undrar om någon kommer på idén att skriva fanfic på "Röda rummet" eller varför inte "Hemsöborna".

    SvaraRadera
  7. Jag läser fanfiction för att på något vis inte skiljas från karaktärerna :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja! Den aspekten kan jag förstå, den obotliga nyfikenheten :) Även om jag också kan tycka att det är nyttigt att sätta punkt.

      Radera
  8. Jag läser inte fanfic själv pga allt är på engelska, men jag skulle gärna vilja. Se hur vissa karaktär blir kära i någon helt annan än i boken, blir onda istället för goda osv. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan vara spännande det där och jag förstår den nyfikenheten :)

      Radera
  9. Håller med där, grejen med en bok är ju att oavsett hur den slutar så är den slut, punkt...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Verkligen, tycker poängen med det är att det är bra att kunna göra ett avslut på något också. Låta det vara som det är.

      Radera
  10. Själv är jag ett stort fan av fanfiction. Jag försöker sammanfatta varför i mitt inlägg om det så gott jag kan :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Roligt att höra, ska genast kika :)

      Radera
  11. Det beror mycket på varför - när det är litterär leklust och en författare skriver en hyllning till någon annans verk men sätter sin egen prägel på det, då är det bra. När förlag köper in en spökskrivare att fuska fram fler böcker som säljs under en död författares namn för försäljningssiffrornas skull, då är det uselt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Sanna för din förklaring :) Jag håller med dig, det måste ju ske på ett rättvist sätt i så fall. Jag skulle nog vara tveksam men är öppen för vad den skulle innebära :)

      Radera
  12. Jag förstår ju heller inte poängen, för mig räcker det att fantisera på egen hand i huvudet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Många gånger tycker jag också det, det är ju den historien och nu är den slut :)

      Radera