lördag 6 februari 2016

En bokälskares last

Pust, shit och suck, andas ut!

Jag har nu listat mina böcker som jag äger och markerat vilka som är olästa respektive lästa. Se fliken Biblioteket, om du verkligen vill veta ;) Matematiken gick inte helt ihop eftersom det fattas en bok hur mycket jag än kontrollräknar, men nu orkar inte min hjärna rabbla fler boktitlar...

Det jag kom fram till är i varje fall att jag inte har för många böcker (för det kan man väl inte?), utan att jag har för många som står olästa i hyllorna. Jag skäms också för att jag har köpt med mig böcker hem utan att visa det. Bara smusslat in dem bara, som om jag hade värsta beroendet. Fast det kanske är precis det jag har? Det som kommer med att bli bokbloggare - det finns alltid ett tillfälle att köpta en bok, och någon gång ska de väl läsas?
Och inte för att skryta men böcker är min enda shopaholic-last... alltid något.

Hädanefter, för att minska stapeln med olästa böcker och höja den med lästa, ska jag visa upp varenda bok som jag köper hem. Precis som när jag visar vilka jag läst. Inget fusk! Det här kommer få mig att behärska mig. Jag kanske till och med ska stoltsera med att i kvarttalsrapporterna visa antalet införskaffade slash lästa böcker? Enkel matematik. Plus och minus. Så jag faktiskt ser hur det händer något? Enda problemet är väl att det kanske blir jobbigt att hålla reda på siffrorna hit och dit... men kanske det gör att jag tänker mig lite för hädanefter.

Det känns bra det här, jag är hoppfull. Jag har ju så många intressanta böcker att utforska!

Om jag inte skärper mig kommer min boplats snart att se ut såhär:


Fast det är ju rätt så fint ändå :)

Gör du något för att hålla inne med bokköpen? Har du något tips till mig?

2 kommentarer:

  1. Jag hade inte haft något emot att bo så där :)

    Tror egentligen inte det finns något sätt att sluta köpa böcker, som funkar. Man får helt enkelt ta en bok i taget, fråga sig "behöver jag verkligen den här". Vad nu "behöver" har med något att göra ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte jag heller egentligen, det är bara det att jag inte har plats för alla de fina böckerna :)
      Hehe man blir ju expert på att övertyga sig själv om att man "behöver" varenda bok ;)

      Radera