söndag 28 februari 2016

En smakbit på söndag - Jag ger dig solen


Jag har precis börjat läsa Jandy Nelsons bok Jag ger dig solen. Jag har hört så mycket gott om den så det ska bli roligt att se vad den har att erbjuda, redan inledningsvis har jag märkt att den är säregen, så det känns spännande. Boken handlar om Noah och Jude, som trots att de är tvillingar ändå är så olika. Smakbiten kommer från sida 24:

"Lugnet från tätt-intillet sköljer över mig. Hon andas ni och jag faller in i rytmen. Vi kanske är för gamla för att hålla på så här, men vad spelar det för roll? Jag ser att hon ler trots att jag tittar rakt fram. Vi andas ut samtidigt, sedan andas vi in samtidigt, andas ut, andas in, in och ut, ut och in, tills inte ens träden i skogen minns vad som hände igår, tills mammas och pappas arga röster förvandlas till musik, tills vi inte bara är jämngamla, utan en och samma person.
   En vecka senare förändras allt."

Fler smakbitar hittar du hos Mari på Flukten fra Virkeligheten.

36 kommentarer:

  1. Den här boken ligger i en av högarna som har flyttat hem till mig i veckan. Har också hört väldigt mycket bra om den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt, hoppas du kommer gilla den :)

      Radera
  2. Tyckte mycket om den här och fascinerades av upplägget där man fick höra Noah och Jude från olika år :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är ett spännande upplägg :)

      Radera
  3. Jandy Nelson är en författare som jag är nyfiken på och har tänkt försöka läsa något av henne i år. Tack för smakebiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är glad att jag äntligen läst en av hennes böcker nu, snart, hoppas du kommer gilla dem sen :) Varsågod!

      Radera
  4. Det här är en av mina favoritböcker. Hoppas du kommer att gilla den!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var roligt att höra! Det återstår att se ;)

      Radera
  5. Den här är jag nyfiken på. Tack för smakbiten! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var jag med, men nu så blev det av, du får ta och läsa den :) Varsågod för smakbiten!

      Radera
  6. Når jeg ser på kommentarene til dette innlegget tenker jeg at dette er virkelig en ok jeg må få med meg. Så den er skrevet ned på listen av svenske bøker. (De må kjøpes på nett). Ha en fin søndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är en fin bok, hoppas du gillar den sen om den blir läst :)

      Radera
  7. En författare jag gärna vill läsa något av- har hört mycket gott!
    Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är spännande läsning :) Varsågod för smakbiten!

      Radera
  8. alla talar varmt om jJag ger dig solen. en vacker dag läser jag den, tror jag. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. En dag när det är sol ;) haha... det är en fin bok, varsågod för smakbiten!

      Radera
  9. Har hört mycket om den här boken. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. En fin bok! Varsågod för smakbiten :)

      Radera
  10. Den här är jag lite nyfiken på!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas du gillar den om du bestämmer dig för att läsa den sen nån gång :)

      Radera
  11. Jag har en annan bok av författaren bland mina att läsa-böcker. Låter som om den här också kan vara bra. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag märkte när jag hade den i min hand att det är nr 2, även om de är oberoende. Får kanske kolla upp den andra sen :) Varsågod för smakbiten!

      Radera
  12. Denna bok har jag och skall läsa den så småningom. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
  13. Den fanns med på rean men tror inte det är en bok för mig, eller?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror den är ganska ungdomlig, men originell och bra! Men är inte färdig ännu så det återstår :)

      Radera
  14. Tack för smakbit, lite effektfull cliffhanger där på slutet. ;)

    SvaraRadera
  15. Den här boken har jag velat köpa hur länge som helst men ännu har det inte blivit av av någon konstig anledning :) Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas du gillar den om det blir av sen :) Varsågod för smakbiten!

      Radera
  16. Tack för smakbiten. Tvillingar är ju något speciellt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det, spännande. Varsågod för smakbiten!

      Radera