söndag 7 februari 2016

En smakbit på söndag - Jag heter inte Miriam


Rainbowthon (läsmaraton) är igång och jag valde den här boken att grotta ner mig i. Jag tog med mig den hem från en second-hand affär i fredags och så läste jag första sidan i bilen och tänkte att jag bara måste börja med den här! Viktigt, hemskt och fängslande. Smakbiten kommer från det andra stycket alldeles i början:

"Trots det drömmer Miriam om hunger. I mer än sextio års tid har hon gömt sig i denna stad och hon har inte hungrat ens en timme av den tiden, ändå drömmer hon varje natt om sin ungdoms svält. Det har ingenting att göra med det liv hon har levt som vuxen eller med den hon är idag, ändå kan hon inte bli kvitt de där drömmarna, de glider in och tar över, de tvingar henne sextioåtta år tillbaka i tiden eller mer, driver henne att huka och springa undan, att sänka blicken och kura med ryggen, att stjäla en bit bröd från någon som inte orkar äta längre, att försöka mata en liten bror om inte ens kan svälja, att stå tätt intill Else under appellen och tyst rabbla alfabetet, att sekunden senare stirra in i Elses onaturligt stora ögon, de där ögonen som..."

Fler smakbitar hittar du hos Mari på Flukten fra Virkeligheten. (Denna vecka är det hos Astrid Terese du får klicka dig vidare till)

Trevlig söndag på er!

34 kommentarer:

  1. Denna måste jag ta och läsa snart! Tack för smakebiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker den är väldigt bra än så länge :) Varsågod!

      Radera
  2. Har nyligen läst ut denna. Riktigt bra och gripande bok, om än fruktansvärt hemska episoder som man helst hade önskat bara var fantasiskapelser (dessvärre är det ju inte alltid så). Tack för smakbit.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja verkligen, det gör det hela än mer gripande. Viktig läsning.

      Radera
  3. Den boken har jag läst. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas du gillade den :) Varsågod!

      Radera
  4. Den måste jag läsa vid något tillfälle. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tycker jag, det är en fängslande bok! Varsågod :)

      Radera
  5. Tack för smakbiten. Det här tyckte jag var en riktigt bra bok.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varsågod! Ja det är den verkligen. Hemskt men viktigt.

      Radera
  6. Svar
    1. Varsågod, en gripande men viktig bok!

      Radera
  7. Den här vill jag gärna läsa!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är väldigt bra och fint skriven med sitt tunga ämne.

      Radera
  8. Otroligt stark och bra bok! Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller helt med dig! Varsågod :)

      Radera
  9. Tack för smakebiten den vill jag läsa.

    SvaraRadera
  10. sådana minnen är säkert outplånliga! har läst boken. tack för smakebiten och påminnelsen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja usch fruktansvärt! Varsågod :) Viktigt att påminnas.

      Radera
  11. Jag har läst den och minns den än som fängslande.
    Tackar för smakbiten.
    Kram Cissi

    SvaraRadera
  12. Tyckte mycket om den här :)

    SvaraRadera
  13. Virker å være en sterk historie - Takk for smakebiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja usch det är svårt att föreställa sig. Varsågod!

      Radera
  14. Har ännu inte bestämt mig för om jag ska läsa denna eller ej. Vi får se :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är intressant om vad som händer med en människa under sådana hemska händelser, och vilka spår det faktiskt kan sätta..

      Radera
  15. Jeg elsker second-hand affärer! Jeg er også frivillig på en av dem og har der ansvar for bøkene. Jeg finner mange skatter der :-) Ha en fin uke!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är de underbara! Tycker det blir extra roligt att gå på skattjakt efter böcker där :) Tack, detsamma!

      Radera
  16. Tack för smakbiten! Ingen bok jag känner igen :)

    SvaraRadera