söndag 14 februari 2016

En smakbit på söndag - Och bergen svarade


Den bok som jag håller på att läsa just nu är Och bergen svarade av Khaled Hosseini. Hans två första böcker, Flyga drake och Tusen strålande solar, var böcker som jag fullkomligt älskade och som berörde mig starkt. Jag vet inte riktigt vad jag tycker om hans tredje bok ännu, jag väntar tills den är utläst innan jag yttrar mig.

Smakbiten kommer från sidan 35:

Abdullah kunde inte föreställa sig att far en gång hade suttit i en gunga. Han kunde inte tänka sig att far en gång varit pojke, som han. Pojke. Bekymmerslös, med lätta steg. Att han sprungit rakt ut på de öppna fältet med sina lekkamrater. Far som hade ärrade händer och ett ansikte fårat av trötthet. Far, som lika gärna kunde ha kommit till jorden med en skyffel i handen och med gjord under naglarna.

Fler smakbitar hittar du hos Mari på Flukten fra Virkeligheten. Trevlig söndag på er!

36 kommentarer:

  1. Den här har legat på läsplattan i vad som känns som en evighet. Jag vet att jag kommer att läsa den, så småningom. Älskade hans Tusen strålande solar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är underbar, något av en favorit för mig :)

      Radera
  2. Tyckte mycket om Flyga drake och denna står i min bokhylla på vänt. Tack för smakbit!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den boken var en fin överraskning! Varsågod :)

      Radera
  3. En författare vars böcker fascinerar och utmanar mig och får mig att känna en massa - men jag är ändå inte helt säker på att jag tycker OM hans böcker ...
    Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Han får en verkligen att bli berörd, vilket jag gillar. Varsågod :)

      Radera
  4. Dette synes jeg er den beste boken til Khaled Hosseini. Den rørte meg sterkt. Det gjorde og de to første bøkene, men denne enda mer :-) Ha en riktig fin søndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul att höra! Jag känner lite tvärtom haha.. men den är inte utläst ännu så jag får väl se :) Tack detsamma!

      Radera
  5. Fasinerende forfatter som jeg ikke har summet meg til å lese noe av enda. Takk for smakebit. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycker han är något extra. Varsågod!

      Radera
  6. Alla tre böckerna är jättebra! Du har en fin läsupplevelse framför dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Han är så duktig Hosseini på att berätta en historia :)

      Radera
  7. Tack för smakebiten, den står i bokhyllan.

    SvaraRadera
  8. Har läst alla Khaled Hosseinis böcker och tycker de är bra. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är underbart att läsa hans böcker. Varsågod :)

      Radera
  9. Nej sånt kan vara svårt att föreställa sig... Tack för smakebiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan bli överväldigande :) Varsågod!

      Radera
  10. Jag har inte läst något av Hosseini, men någon gång ska jag göra det :) Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. I varje fall hans två första är så himla bra! Varsågod :)

      Radera
  11. Jag har läst Flyga drake, fantastisk, och tänkt att jag ska läsa Tusen strålande solar och denna, och någon gång ska det bli av.... Tack för smakbiten! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tyckte den var allra bäst! (solarna) Den måste du läsa :) Varsågod för smakbiten på denna.

      Radera
  12. Tack för smakbiten. Har läst Flyga drake, en bok som jag tyckte om så mycket. Har både Tusen strålande solar och Och bergen svarade i bokhyllan och skall läsa dem båda.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ah tusen strålande solar är oslagbar, läs! Varsågod för smakbiten :)

      Radera
  13. Gillar utdraget! Blir nyfiken! tack för smakprovet! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du gillar det :) Han skriver fint Hosseini.

      Radera
  14. Tyckte väldigt mycket om hans två första, vet inte varför jag inte plockat upp den här ännu?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tyckte också om dem väldigt mycket :) Tyvärr måste jag säga att jag inte föll lika mycket för denna..

      Radera
  15. Det här är en bok som jag verkligen känner att jag vill läsa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hosseini är en väldigt bra berättare och det är så mysigt att läsa hans böcker :) Han berör.

      Radera
  16. Jag bara måste läsa den här, eller? Jag älskade också Flyga drake och Tusen strålande solar. Blir intressant att se vad du tyckte om den sen. Jag får återkomma! ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Han är ju bra Hosseini, tycker om honom. Tyvärr föll jag inte lika mycket för denna. Gör så du, jag ska bara skriva ihop mina tankar ;)

      Radera
  17. Flyga drake var jag väldigt berörd av. de andra har jag inte läst. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag med! Och bok nr 2 var helt magisk, en favorit hos mig. Varsågod för smakbiten på denna :)

      Radera