söndag 21 februari 2016

En smakbit på söndag - Skära för sten

Söndagens smakbit kommer från den, visserligen lite tjocka, men väldigt intressanta boken Skära för sten av Abraham Verghese. Än så länge gillar jag den och tycker den är fint skriven.

Boken handlar kort och gott om två tvillingpojkar, vars mamma dör i barnsäng 1954 och pappa försvinner spårlöst. De växer upp i ett politiskt ostabilt Etiopien men det är kärleken till samma kvinna som splittrar bröderna och den ena flyttar till ett hektiskt liv i New York. Dock kommer det förflutna ikapp honom och han tvingas anförtro sig till de som han litar minst på i hela världen - fadern som övergav honom och brodern som förrådde honom.

Smakbiten kommer från sidan 112:

"Och från det tårdränkta ansiktet hördes en röst: "Men Mary då?" vilket överraskade alla eftersom han hade tigit så länge. I de jämna stavelserna fanns något av långsam brinnande stubin.
   "Jag är ledsen, Thomas. Det är försent", sa Hemlatha medan hon sög ur den nyföddes svalg och fyllde babyns lungor med luft. Hon rörde sig snabbt, nästan hektiskt. Irritationen hade ersatts av medlidande, det hördes på hennes röst. Hon kastade en blick på honom över axeln."

Fler smakbitar hittar du hos Mari på Flukten fra Virkeligheten.

34 kommentarer:

  1. Den här låter intressant. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  2. Låter som en intressant och spännande bok. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  3. Tack för smakbiten. Den här körde jag fast i för många år sedan. Har inte provat mer. Hans självbiografi har jag läst - den var intressant.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ojdå jag förstår att det kan bli motigt, den är lite långsam men ändå väldigt intressant :) Visste inte att han skrivit en biografi, får kolla upp det!

      Radera
  4. den här läste jag för länge sedan och tyckte om den. kan tänka mig att läsa om. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
  5. Jag läste första halvan av boken på engelska och tyckte den var riktigt bra. Tyvärr läste jag aldrig ut den, så det är kanske dags att göra ett nytt försök. Tack för smakebiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaså! Hjälp jag tror inte mina engelskakunskaper skulle klara av det, är ju en del medicinska termer :p Kul att höra att du ändå gillade den, kanske får bli på svenska nästa gång :)

      Radera
  6. Låter intressant. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  7. Spännande, den här har jag inte läst något om. Tack för smakbit!

    SvaraRadera
  8. Jag har inte hört talas om den här tidigare, men den låter intressant. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är absolut intressant och lärorik, kanske liiite långsam. Varsågod för smakbiten :)

      Radera
  9. Det här var en ny bok för mig, låter intressant. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  10. Låter som en omskakande bok :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Verkligen, varsågod för smakbiten :)

      Radera
  11. Tack för smakebiten, okänd bok men väldigt intressant.

    SvaraRadera
  12. Virker som en bok som kunne være noe for meg. Takk for smakebiten!:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Minst sagt en intressant bok, som vi alla verkar ha förstått nu haha... men det är precis vad den är :) Varsågod för smakbiten!

      Radera
  13. Denne tror jeg er gitt ut på norsk for jeg kjenner igjen beskrivelsen av historien. Eller det kan selvfølgelig være at jeg har lest det på engelsk :-) Noen ganger er det litt rot i hodet :-D Ha en fin uke!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja där ser man, kan vara svårt ibland att hålla koll :) någonting klickade i varje fall ;) Tack detsamma!

      Radera
  14. Det låter som en intressant bok!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är den! Lärorikt för mig som inte vet mycket om tvillingar, Etiopien och kirurgi :)

      Radera
  15. Den här boken blev jag lite sugen på nu. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är intressant i sitt ämne och lärorik. Varsågod :)

      Radera