lördag 20 februari 2016

Lycka! En handbok i konsten att leva av Dalai lama

"Be kind whenever possible. It is always possible."


Titel: Lycka! En handbok i konsten att leva
Författare: Dalai lama och Howard C. Cutler
Serie: -
Genre: Facklitteratur
Antal sidor: 310
Språk: Svenska
Originalspråk: Engelska
Originaltitel: The art of happiness
Översättare: Anita Sandberg
Förlag: Damm förlag
ISBN: 978-91-7711-961-6
Utgivningsår: 2006 (1999)
Format: Pocket

Första meningen: Jag hittade Dalai lama ensam i ett tomt omklädningsrum några ögonblick innan han skulle tala till en publik på sextusen personer vd Arizona State University.


Handling / Utdrag ur Lycka! (av tre citat har jag valt det första):

"Jag är övertygad om att själva meningen med vårt liv är att vi ska sträva efter lycka.
Det står klart. Antingen man är religiös eller ej och vilken religion man än tillhör, så
söker man någonting bättre i livet. Jag anser alltså att hela rörelsen i livet går mot lyckan."

Mitt omdöme: Det här är en lättläst bok som gör mig glad och hoppfull. Dalai lama verkar så genomsnäll, mild och glad. Tålmodig, hoppfull, lycklig. Alla de fina egenskaper som jag kan komma på. Hur kan han vara så stabil och lugn i alla lägen? De flesta av oss känner nog att världen snurrar och skakar till ibland, både i det inre och i det yttre.

I boken Lycka! följer vi författarens samtal med Dalai lama, växlat med vetenskapliga och faktamässiga inslag liksom författarens tankar och funderingar som väcks under tiden. Det kanske låter spretigt men det är väldigt följsamt och jag vill bara fortsätta läsa om hur och varför människan som art ständigt söker lycka. Allt möjligt tas upp som du kan tänka dig är kopplat till lycka, även det som menas med olycka, vad det kan bero på och vad han vill att vi ska göra åt det.

Visst förekommer det många självklara saker som vi ofta eftersträvar ändå. Men jag ser ingen anledning att inte fortsätta påminna oss om det just för att det är så otroligt viktigt. Det är även många gånger som jag får aha-upplevelser och en riktig tankeställare. Jag har fått med mig så många värdefulla verktyg, verkligen.

Dalai lama har också lite humor, något som jag även stöter på när författaren som psykiatriker ofta eftersträvar färdiga modeller och principer utifrån han filosofi. Det blir ofta blir svårt. Jag kan väl tycka att författaren till en viss överdrift alltid håller med honom. Det blir tydligt de gånger som han inte gör det till en början, för att det sedan blir självklart - bara han funderat lite... som om han vill vara till lags, övertyga. Det kanske hade varit intressant med lite mer omväxling/diskussion. Å andra sidan är boken just skriven för att förmedla Dalai lamas tankar.

I det stora hela är det här en väldigt fin och vacker bok om människans goda natur. En bok som varenda en borde läsa, för att vi behöver varandra och vi behöver känna lycka.

Mitt betyg:

2 kommentarer:

  1. Hej Fanny! Nu har jag hittat till DIN blogg också! Vad fint du har gjort här inne. Blir riktigt avundsjuk på hur snygga betygssättningslejon du har - wow!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nämen åh vad gullig du är! Tack snälla :) Kram påre

      Radera