torsdag 25 februari 2016

Veckans bokbloggsfråga - vecka 8

Den här veckan undrar Carola från Barnboksbloggen följande: Betygssätter du de böcker du läser och skriver om på din blogg? Hur fungerar ditt betygssystem i så fall?

Ja, jag sätter betyg på de böcker som jag läser. Och det kanske låter och borde vara enkelt, men det tycker inte alltid jag. För ibland känns det jobbigt. Det är så mycket som kan spela in, inte minst tillfälligheter. Men jag har bestämt mig för att inte ta det så hårt.

I början hade jag skalan 1-10 just för att det skulle ge mig större räckvidd, i stället blev det just det som blev jobbigt. Ett tag var jag nära att ta bort betygsättningen. Men jag insåg att det oftast är en skön och rolig indikation. Så jag ändrade mig till 1-5 för det kändes enklare, och så får recensionen komplettera. Betyget blir den övergripande känslan av boken.

Generellt krävs det att jag inte bara tycker att boken är väldigt bra, utan att jag också personligen älskade den för att en bok ska förtjäna en 5:a. Den svåra 3:an skulle jag ändå säga är en okej bok, men som uppenbarligen hade sin/sina brister.

Jag har gjort en flik om hur jag tänker kring betygsättning här ovan. Den snabba och väldigt kortfattad versionen finns i fältet här till höger :)

10 kommentarer:

  1. Precis som du sätter jag betyg på det jag läst. Men vissa böcker tycker jag växer med tiden och skulle idag kanske få ett högre betyg än vad jag gav boken från början :)

    SvaraRadera
  2. Betyg på det jag läser fungerar inte alls för mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag förstår verkligen att det kan vara besvärligt och det absolut viktigaste ju är att man gör det som passar en själv :)

      Radera
  3. Ja, ganska nära mina betyg skulle jag säga! Det är klurigt ibland men det kan det ju vara oavsett att skriva recensioner och sätta ord på vad man egentligen känner.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Verkligen, ibland går tankarna hejvilt och det kan vara väldigt roligt det också :)

      Radera
  4. Det är ju bara en siffra och ett komplement till texten man skriver och världen går ju inte under om man nu skulle råka sätta ett som inte längre gäller efter två veckor :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Verkligen, tack! Precis vad jag försöker säga till mig själv när det i stunden kan kännas besvärligt ;)

      Radera
  5. Jag har ännu fler steg i mitt betygssystem av den anledningen att det känns lättare att sätta ett mer rättvist betyg. I ett femskaligt system tycker jag att stegen från till exempel tre till fyra kan skifta något så oerhört, att en bok kan nästan inte vara värd sitt betyg, samtidigt som en annan bok nästan faller över på det högre talet. Det jag menar är att en bok kan vara en svag trea och jämföras med en stark trea och dessa titlar läggs i samma "hög" under rubriken "treor". Men det är mest så jag tycker, för jag gillar att kategorisera och jämföra på det sättet :).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst kan det vara så, jag förstår det :) Jag valde hellre den femgradiga än inget alls och så får recensionen visa lite mer.

      Radera