fredag 11 mars 2016

Bokbloggsjerka 11-14 mars: ljudböcker

De här veckan undrar Annika: Vilken är din favorit när det gäller ljudböcker (bok, uppläsare eller både och)?

Det är inte ofta jag lyssnar på ljudböcker, men det har hänt några gånger. Paganinikontraktet (Jonas Malmsjö), Narnia (Torsten Wahlund) och Niceville (Anna Maria Käll) är de jag minns att jag lyssnat färdigt på. Inte så många med andra ord så därför kan jag inte jämföra eller tipsa om något. Men jag minns att jag gillade dessa, det gjorde jag.

Anledningarna till att jag inte lyssnar så mycket på ljudböcker är först för min kärlek till en tryckt bok. Tycker inte att ljudböcker är så fina. Och att inte kunna se texten är nog det jobbigaste. Både mentalt att inte se det jag läst, men också under tiden som jag lyssnat på böcker. För ibland händer det att jag råkar sväva iväg i andra tankar och så hänger jag inte alls med, då vet jag inte hur mycket jag ska spola tillbaka. Detta känns lite lättare i en skriven bok, för det kan ju också hända där att jag tappar fokus. Men risken är inte lika stor för då sitter jag ner och kan inte göra så mycket mer än att läsa. Ljudböcker är nästan till för att kunna göra annat under tiden.

Och det kan jag tycka är väldigt bra, för dem som vill ha det så. Förut kunde jag lyssna när jag var ute och gick eller sprang, men det har jag slutat med för jag vill ha det tyst och lyssna på naturen. Jag har till och med slutat att ta tid och sträcka och allt vad man kan göra, men det är en annan diskussion. Inte alltid vara upptagen och ägna sig åt något utan ibland också låta allting vara.

När jag väl lyssnar på böcker tycker jag om den där stämningen som bildas. Jag har jättesvårt att veta om det gör att jag gillar boken mer eller mindre än om jag skulle läsa den.

44 kommentarer:

  1. Jag lyssnar enbart när jag kan göra saker samtidigt som annars är tråkigt att göra och som inte kräver så mycket tankeverksamhet. Istället för att dagdrömma när jag diskar lyssnar jag på en ljudbok. Istället för att på gymmet glo mot teven som jag ändå inte hör någonting av sjunker jag in i en bok som någon läser upp. Det är vid sådana tillfällen som ljudböcker fungerar för mig. Annars sitter jag hellre med en fysisk bok. Jag läser fortfarande otroligt mycket mer än vad jag lyssnar på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst kan det vara mysigt att lyssna på något :) men ibland tror jag också att det är bra för oss att bara låta tankarna försvinna, kanske inte tänka på något.

      Radera
  2. Jag tycker det är super på Storytel för du kan både lyssna och läsa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är inte så insatt i det, men har hört mycket gott :)

      Radera
    2. Jag gillar också Storytel där man både kan lyssna och läsa.

      Radera
  3. Än har jag inte fastnat för ljudböcker, men man vet inte i framtiden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Samma för mig :) Eller jag tycker om det men inte tillräckligt :)

      Radera
  4. Visst kan man tappa koncentrationen ibland ... men oftast funkar det bra i alla fall för mig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad skönt, visst kan det vara härligt ibland :)

      Radera
  5. Att ta hand om tvätt går som en dans med en ljudbok på!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kan jag tänka mig, kanske blir det också en annan städrunda i farten? :)

      Radera
  6. Jag är precis som du, när jag är ute så vill jag lyssna på de ljud jag har runt omkring :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt att höra, ja det tror jag är väldigt bra, lyssna på tystnaden eller vad som nu försegår omkring en :)

      Radera
  7. Jag föredrar också att se texten. En riktig bok är såklart bäst, men e-bok funkar också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Verkligen, jag är ännu inte såld på e-böcker, då är jag nog mer för att lyssna :)

      Radera
  8. Ljudböcker är ingenting för mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä det fungerar inte för alla :)

      Radera
  9. Jag har alltid gillat ljudböcker men har på sista tiden tappat lyssnarlusten men hoppas att den kommer tillbaka snart!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att höra, så kan det vara i perioder :)

      Radera
  10. Jag lyssnar inte på ljudböcker, en av anledningarna kan vara att jag inte riktigt kan behålla koncentrationen på det jag lyssnar på. För mig är det lättare att läsa :) Trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller hur ibland är det lätt att man tappar fokus, kanske är det en vanesak :)

      Radera
  11. Min plan är att lyssna på en bok när jag är på gymmet. Alltså hur tråkigt är det inte att gå på gåbandet?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag skulle aldrig gå på gymmet, tycker jag är tråkigt så då går jag ut, mycket skönare och effektivare :)

      Radera
  12. Jag skulle aldrig köpa hem ljudböcker till bokhyllan för du har rätt, de är inte snygga :P. Men jag kör Storytel i mobilen när jag åker buss och ibland på promenader :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är de inte den grannaste prylen i hyllan.. Kan tänka mig att de gör bussturen lite roligare för ibland är det minsann lite segt :) smidigt att ha det i mobilen! Jag har isf laddat över skivor och det är lite bökigt.

      Radera
  13. jag läser hellre själv. vill inte att någon annan tolkar åt mig. men då och då lyssnar jag på en ljudbok för ordningens skull

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja ibland kan det kännas helt fel mot hur det hade varit att läsa på egen hand :)

      Radera
  14. Jag älskar också tryckta böcker, så det har inte blivit någon ljudbok för min del.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Verkligen, de är ju så fina :)

      Radera
  15. Ljudböcker är till för de stunder när man har något annat i händerna och inte kan läsa själv, men ändå behöver något att sysselsätta hjärnan med. Jag lyssnar när jag joggar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som sagt gjorde jag det också men vår hjärna får nog så mycket underhållning i våra dar så jag tror det är bra för den att gå ett pausläge och bara följa med omgivningen :)

      Radera
    2. i skogen på spåret... och när jag cyklar, vill jag lyssna på fåglarna :)

      Radera
    3. Eller hur, vad fint :) Vill också höra det.

      Radera
  16. Jag har alltid både en vanligt bok och en ljudbok igång och nyttjar den tid som går till ljudboken då jag mest jobbar praktiskt. Jag älskar ju böcker. Men visst funderar jag på att det kanske skulle vara bra att låta hjärna vila lite mer. Men städning, gräsklippning osv blir ju så mycket trevligare med en ljudbok. Har jag en riktigt bra bok igång kan jag till och med känna lust efter att göra sysslorna och då unna mig att lyssna (för hur kul är det egentligen att städa eller klippa gräs?).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är böcker underbara och nog ökar motivationen lite extra att också ta tag i tråksysslorna :) Även om jag kan tycka det är nyttigt att ha lite tråkigt ibland och det blir lite meditativt, finns ex. på buddister som klipper gräset med en sax fast det är väl en grov överdrift ;)

      Radera
  17. Jag tycker också egentligen om att gå och fundera medan jag gör sysslor, men det fungerar också tydligen (har jag upptäckt under dagen) att lyssna på ljudbok samtidigt. Typ det enda tillfälle mina tankar inte har flutit iväg all världens väg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja asså jag gillar ju ljudböcker men ägnar mig inte åt det :) man funderar väl också under tiden som man läser en fysisk bok :)

      Radera
  18. Att lyssna på ljudbok i bilen fungerar bra för mig. Precis som du vill jag lyssna på naturen när jag promenerar. Skönt att vi är olika!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Naturens ljud är det bästa för öronen, och själen :)

      Radera
  19. Jag kan inte lyssna när jag snart ska sova, då somnar jag från uppläsaren och då tappar jag också bort mig. Men i bilen går det bra att lyssna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det låter märkligt att lyssna när man ska sova ;) men under bilsträckor kan jag förstå att det kan vara roligare att lyssna på en bok än radion :)

      Radera
  20. Håller med om den estetiska aspekten, ljudböcker är helt enkelt inte så fina. I böcker finns det en variation av storlekar, upplagor, strukturen i omslagsmaterialet. Alla ljudböcker jag ser är likadana lådor. Känns trist.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller helt med, det är en stor del av alla fina böcker just för deras utseende :)

      Radera