lördag 19 mars 2016

Bokbloggsjerka 18-21 mars: book hangover

Jag hade en resdag igår och det blev lite tajt att hinna svara på jerkan, men nu ska jag göra det. Jag är förresten också med och sprider bokbloggskärlek idag, så kika gärna in här om du vill läsa lite om mig och bokbloggandet inne hos Liza på bloggen I regnet.

Men nu är det dags för jerkan, den här gången undrar Annika detta: Har du någonsin haft en ”book hangover”, det vill säga en bok som tar slut på tok för tidigt och lämnar ett sådant avtryck/tomrum att du inte riktigt förmår dig plocka upp en ny bok för att aktivt försöka komma över den? Vilken i så fall?

Jag har nog inte haft någon book hangover på det sättet. Inte ännu. Däremot gör dig mig såklart väldigt glad att läsa en bok som jag blir hel uppslukad av. Det får mig ofta in i en stor läsvåg där jag får stor lust att väldigt snart börja på en ny bok. Visst vill jag smälta den bra boken lite först, men bara lite. Det är dock väldigt lätt att jag blir lite besviken på nästa bok eftersom ribba lades så högt.

Efter läsalots kan jag få en form av book hangover att jag gärna vill pausa lite från läsandet men det kan också bli så att om jag har läst en bra bok så blir jag peppad att läsa ännu mer. Så för mig har det nog bara slagit över till det positiva. Det kanske inte var det som syftades på book hangover men det är inte något jag upplevt ännu. En bra bok får mig att vilja läsa ännu mer.

20 kommentarer:

  1. När jag får en book hangover så kan jag inte med att börja läsa en enda annan bok. Knappt ens en favorit som alltid brukar funka! För jag bara tänker och jämför med den boken jag precis läst och vill att allt ska vara precis som den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller hur, den bra boken blir som ett gott exempel på hur en läsupplevelse ska vara och oftast blir det svårt för nästa bok :)

      Radera
  2. Jag ligger lite mitt emellan, en riktigt bra bok kan också få mig att vilja läsa mer. Men sen finns en handfull böcker som både varit riktigt bra men också emotionellt omtumlande. Efter de kan jag inte läsa alls, det känns inte som att det finns utrymmer för någon annan bok just då.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har ännu inte stött på så många böcker som jag blir helt slutkörd av, men minns att det var kämpigt med "Godnatt, finaste" och då kan jag förstå att en paus behövs :)

      Radera
  3. Om jag läser för mycket eller intensivt under nån dag så behöver jag ofta vila lite från läsningen :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Där kan jag känna igen mig :) Under fler dagar brukar det ändå jämna ut sig :)

      Radera
  4. Jag kan känna igen mig lite i det du skriver, även om det händer att jag får riktiga book hangovers ibland... En bra bok motiverar mig till att läsa mer, men jag tycker oftast att det är väldigt svårt att hitta "rätt" bok att läsa efter en riktigt bra läsupplevelse. Det känns inte alltid rättvist mot nästa bok då det är ganska lätt att ha gå in med höga förväntningar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Känner exakt likadant, lite synd om den bok som står på tur :)

      Radera
  5. Efter att jag läst en väldigt bra bok brukar jag som nästa välja en väldigt lättsmält bok (typ Harlekin) som är i princip till för att vila ögonen på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tyckte jag var ett bra tips :)

      Radera
  6. För mig är det vissa böcker som verkligen knockar mig, efter dom är det svårt att hitta rätt bok att fortsätta med för jag vill bara tillbaka in i boken jag avslutade :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kan bli väldigt svårt men samtidigt blir man glad att få bli så överrumplad av en bok :)

      Radera
  7. Jag kan också känna mig nästan lite övermätt efter en läsalot.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det gäller att inte mata på om det blir trögt för då finns ju risken att det blir en ordentlig baksmälla. Om det är bra och kul är det underbart dock :)

      Radera
  8. Eftersom jag i stort sett alltid gör ett uppehåll till nästa dag när jag läst ut en bok så märker jag nog aldrig av några boksmällor. Men visst kan jag bli tagen och berörd av en bok, men det går snabbt över :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi har vårt botemedel :) Kanske är lite synd ibland att inte få låta en bok sjunka in ordentligt :)

      Radera
  9. Förr så slalomläste jag väldigt mycket, hade ofta 3-4 böcker igång samtidigt och då blev det aldrig så att jag fick någon bokbaksmälla. Jag hade ju alltid något att läsa igång. Men nu på senare tid så har jag bara haft förmågan att läsa en bok i taget och är då boken så bra att jag blir helt överväldigad då kan det ta lite tid att komma igång med nästa bok. Men jag ser det bara som något positivt att jag numera läser på ett annat sätt, för varje bok får ju hela min uppmärksamhet och det känns bra att läsa så här. Om än lite annorlunda än när jag kunde läsa flera böcker samtidigt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja förstår att det är lätt att gå vidare när ändå fler böcker är igång samtidigt. Oftast läser jag en bok i taget men visst kan det ändå hända att det blir någon till, jag undviker nog baksmällan genom att snabbt hugga nästa för jag har så mycket jag vill läsa :)

      Radera
  10. Förstår. Det är så intressant med just denna jerkanfråga då man får veta så mycket om hur alla fungerar med läsandet. Jag kan bli lite så att om en bok är riktigt bra vill jag liksom vara kvar i dess stämning och kan inte börja läsa något annat direkt. Men ganska härligt att vara så att en bra bok inspirerar till att plocka upp en ny direkt :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det jättekul att få veta lite mer om andra bokälskare :) Ja jag får liksom en känsla av att böcker är så jäkla bra och blir otroligt sugen att fortsätta upptäcka nya favoriter :)

      Radera