fredag 4 mars 2016

Bokbloggsjerka 4-7 mars: Bokrean

Den här veckan har KajsaLisa skickat in en fråga till Annika, hon vill veta vad vi tycker och tänker om bokrean. Såhär lyder hennes fråga:

Har den spelat ut sin roll, eller ännu värre har bokhandeln spelat ut sin roll, med internethandel och läsplattor? Berätta gärna också om reafynd ni gjort.



Jag är emot konsumtion, både för den påverkan den ställer till med men också aktiviteten i sig. Men att konsumera böcker, det är en helt annan femma! Det ligger långt på plus när det ställs mot alla fördelar. Om det är något jag köper hem så är det böcker. Kanske inte så mycket nytt av ekonomiska skäl, men gärna second hand. Jag har utvecklat en enorm glädje i att gå och spana efter böcker. Jag vet inte på förhand vad jag kommer hem med för skatter, jag får det dessutom billigt och gör samtidigt en god handling. Så visst kickar det igång något att shoppa och fynda. Små lyckorus.

Bokrean, tack och lov för den. En liten tid på året när böcker står i ljuset och fler upptäcker och ger lite tid och kraft till böckerna. Att bokhandeln svänger in på digitala lösningar är bara ett sätt för dem att hänga med i sin tid och utveckling. Bara folk inte slutar med böcker så är jag glad. För personligen blir jag lite ledsen eftersom jag är nostalgisk kring den fysiska boken. En bok i mitt hem är min allra finaste inredning.

Min egen bokrea har stått still. Visst har det kliat i fingrarna och jag har fått behärska mig. Det har gått bra, tills Adlibris skickade en rabattkod till mig... Det var ju smart av dem för nu måste jag ju handla lite i varje fall. Och jag kommer nog sticka iväg och kika i någon butik, för det är så roligt, och kanske kanske slinker det hem en bok också :)

44 kommentarer:

  1. bokförsäljningen över disk har ju ökat. väldigt kul. böcker ska en unna sig

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det var roligt! Böcker fungerar alltid :)

      Radera
  2. Alltså det här att vara emot konsumtion... Givetvis är jag det rent ideologiskt, men är för svagsint för att leva som jag lär. Någon dag ska jag frigöra mig från materiella behov. Men inte böcker! Aldrig böcker!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är ju väldigt svårt i vår tid att motstå.. nej gud nej, böcker går alltid bra! :)

      Radera
  3. Böcker måste man bara ha...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Verkligen! Det bästa som finns :)

      Radera
  4. Second hand tycker jag är riktigt bra! Jag har själv inte hittat några böcker på bokrean nu i år, tyckte inte att det fanns så många böcker som jag var intresserad av :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det blir som bokrea varje gång :)

      Radera
  5. Konsumtion av böcker känns svårt att motstå!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är en okej konsumtion, finns värre saker :)

      Radera
  6. I grund och botten är jag också imot konsumtion. Men just böcker är jag svag för. Vill ju ha den fysiska boken. Jaja, man får försöka tänka lite på det. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vill också alla gånger ha en fysisk bok. Vid köp av nytt får man tänka efter lite men annars är second hand en toppenbra lösning :) eller biblioteken, men jag vill ha mina böcker hemma.

      Radera
  7. det ena utesluter ju inte det andra, man kan ju handla på nätet ibland.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis. Fast jag gissar att det är lättare att få med sig mer än tänkt eftersom det är så smidigt.

      Radera
  8. Visst är det något visst med den fysiska boken.

    Och second hand är jättebra. Många gånger hittar man förvånande nya böcker där. Jag har också gjort många fynd på second hand genom åren. Det kanske inte ser ut så på allt vad jag köpt på årets bokrea, men jag har väldigt begränsad ekonomi (kanske därför jag köper så mycket på just rean) och handlar gärna second hand.

    Böcker är hur som helst trevliga att ha - både i hyllan och i knäet eller handen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vill ändå ha en massa böcker så det är ett bra alternativ, och när man hittar rätt nya böcker blir lyckorusen än större :)

      Radera
  9. Jag försöker tänka efter allt mer när det gäller inköp men som du säger så är böcker ett gyllene undantag. Till födelsedagen försöker jag önska mig förbrukningsvaror (eller böcker).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är så lätt att bara rusa iväg, men när man väl börjat behärska sig så går det sen allt lättare :)

      Radera
  10. De senaste åren har jag önskat mig presentkort på, till exempel, Adlibris som jag sedan sparat till bokrean. Då handlar man nästan gratis :)

    SvaraRadera
  11. De få gånger jag köper böcker i bokhandel är på bokrean eller om jag köper present till någon.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja ungefär samma här :) samtidigt tycker jag det är konstigt och hemskt att om vi som älskar böcker inte ens köper så vem gör det..

      Radera
  12. Vi är kära i den gamla hederliga pappersboken lite till mans!

    SvaraRadera
  13. Böcker vore svårt att sluta konsumera :)

    SvaraRadera
  14. Håller med! Fysiska böcker är magiska. :) Jag hoppas boken aldrig blir omodern. Det vore verkligen sorgligt. Men har svårt att tro det :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas jag med, men har ingen aning om vart de nya tiderna tar oss, men än dröjer det länge och det är jag glad över :)

      Radera
  15. Visst är det fantastisk med böcker och speciellt de fysiska.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förstår inte det här med e-bok, böcker ska finnas i en form att se och ta på :)

      Radera
  16. Håller med fullkomligt vad gäller konsumtion i övrigt, men böcker måste man få tillåta sig att köpa, åtminstone en gång om året vid bokrean. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skönt att höra, ja böcker tycker jag är okej för att jag älskar dem och tror de gör oss gott, finns betydligt värre saker :)

      Radera
  17. Jag blir alltid så glad när jag märker att folk köper fysiska böcker!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag med :) Ibland vill man bara peka "läs den!" när de spanar på högarna ;)

      Radera
  18. Jag brukar oroa mig över mitt konsumtionsbeteende, särskilt när det är bokreatider. Men sedan rycker jag på axlarna. Jag kommer aldrig kunna motstå konsumtion av böcker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Böcker tycker jag är fullkomligt okej, fast egentligen helst second hand, men det finns så mycket värre saker :)

      Radera
  19. Att handla böcker räknar jag knappt till konsumtion ;)

    SvaraRadera
  20. Handla böcker är kreativ konsumtion :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var en fin benämning, den gillar jag! Och håller med :)

      Radera
  21. Böcker och mat, speciellt när det är strömmingsmarknad i stan. Det är ungefär det enda jag konsumerar :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. haha ja :) två nödvändiga saker :)

      Radera
  22. Det här med överdriven konsumtion tycker även jag rimmar illa med hållbar utveckling. Att köpa böcker enbart för att det är rea tycker jag även visar på snålhet. Själv köper jag det mesta på loppis och man förvånas alltid över vad som finns att hitta i bokhyllorna på Röda Korset... Det är väl höjden av återbruk, att köpa någonting som någon annan skänkt bort. Det blir ju en slags rea i sig då man hittar titlar för bara några tior ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller hur, plus att beteendet är illa tycker jag, en "dyrköpt lycka" som det finns en bok som heter :)
      Jag är också ofta på second hand och det är där jag köper i stort sett alla mina böcker, går hur bra som helst :) Fint att du också gör det!

      Radera