söndag 27 mars 2016

En smakbit på söndag - Den glömda trädgården

Söndag och dags för en smakbit. Det har inte blivit så mycket läst i veckan för praktiken och så är jag hemma och hälsar på och nu åkte mamma och syster med mig ner och så ska vi vara här några dagar. Jag hann därför inte läsa klart Tango för vilsna själar av Lucy Dillon. Men den bok som står på tur är Kate Mortons Den glömda trädgården, så det får bli en smakbit från den på sidan 11:

"Det var mörkt där den lilla flickan satt hopkrupen bakom tunnorna, men hon gjorde som hon blivit tillsagd. Damen hade sagt att hon skulle sitta tyst som en mus och vänta. Det var en lek, precis som kurragömma.
   Den lilla flickan lyssnade från sitt gömställe och målade upp en bild i huvudet så som far hade lärt henne. Karlar skrek åt varandra. Det var sjömän, antog hon, med grova, sträva röster som bar spår av havet och dess salt. Långt bortifrån hördes dova signalhorn, visselpipor och svaga årplask och högt ovanför svävade skriande grå måsar med utspända vingar som fångade solljuset."

Jag har inte sett att Mari har lagt upp någon smakbit men jag delar med mig av en ändå.
Uppdatering: här finns fler smakbitar att läsa.

Ni får ha en fin dag och glad påsk!

15 kommentarer:

  1. Denne har jeg lest. Jeg måtte tenke meg litt om før jeg kom på hva boken heter på norsk (den hemmelige hagen). Jeg liker Kate Morton sine bøker og leser de gjerne mellom andre bøker som krever mer av meg :-) Ha en riktig fin påske!

    SvaraRadera
  2. Jag har inte läst något alls av Morton, men jag har hennes I det förflutna stående beredd i hyllan :)

    SvaraRadera
  3. Ett bra tag sedan jag läste denna, men minns handlingen väldigt väl fortfarande nu när jag läser smakbiten här. Fantastiskt bra bok, gillade den jättemycket. :)
    Ha en fortsatt fin påskhelg!

    SvaraRadera
  4. Jag har läst några av Mortons böcker, men jag blandar ihop titlarna på hennes böcker. Jag vet dock att jag har läst denna och jag älskade verkligen den boken! Hoppas att du också kommer tycka om den!

    SvaraRadera
  5. Den här har jag velat läsa länge! Är den så bra som resten av hennes måntro?
    Tack för smakbiten och titten hos mig.
    Kram Cissi

    SvaraRadera
  6. Jag har inte läst något av Morton ännu, men den här står på läslistan ;) Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  7. En författare jag hört mycket gott om men ännu inte läst något av! Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  8. tack för smakbiten, boken finns hemma...

    SvaraRadera
  9. Jag har inte läst något av Kate Morton, men börjar bli nyfiken. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  10. Har hört mycket gott om denna författare. Är nyfiken på att läsa något av henne. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
  11. Den här skulle jag vilja läsa. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  12. Kate Morton har jag läst något av och gillat. vill läsa denna också. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
  13. Kate Morton är jag lite nyfiken på. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  14. Jag har tänkt att jag måste läsa något av Kate Morton. Låter som mysiga böcker. :)

    SvaraRadera