söndag 6 mars 2016

En smakbit på söndag: Guernseys litteratur- och potatisskalspajssällskap

Det är söndag och därmed dags för en smakbit. Den bok som jag håller på att läsa nu är väldigt mysig och är skriven på ett mycket spännande sätt, texten är nämligen bara uppbyggd i brev som skickas mellan de olika karaktärerna. Bakom breven finns en författare och så ett litteratursällskap, plus några andra bifigurer.

Det var lite svårt att välja ut en smakbit från den här boken, men jag valde ett stycke på sidan 63 där det berättas lite om hur trevligt de har det med deras bokträff, något som gör en glad!

"Sedan gick var och en hem och läste. Vi började träffas - först för kommendantens skull, och sedan för vårt eget höga nöjets skull. Ingen av oss hade någon erfarenhet av litteratursällskap, så vi hittade på egna regler: vi turades om att prata om böckerna vi hade läst. I början försökte vi vara dämpade och objektiva, men det gick snart över och talarnas syfte blev att sporra lyssnarna att själva vilja läsa boken. När två medlemmar hade läst samma bok kunde de säga emot varandra, vilket vi hade mycket roligt åt. Vi läste böcker, pratade om böcker, grälade om böcker, och blev allt bättre vänner. Andra öbor bad att få vara med, och våra kvällar tillsammans blev lyckliga och livliga stunden - då och då kunde vi nästa glömma mörkret utanför. Vi träffas fortfarande var fjortonde dag."

Fler smakbitar hittar du hos Mari på Flukten fra Virkeligheten.

36 kommentarer:

  1. Oh denna vill jag läsa! Älskar titeln också! Tack för smakebiten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja en väldigt härlig titel :) Varsågod.

      Radera
  2. Det här var en lite knepig bok tyckte jag. Är nog lite ovan att läsa roman skriven i brevform. Tack för smakbit!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst kan det bli knepigt men jag tycker att det funkar bra i denna :) Varsågod.

      Radera
  3. Tack för smakbiten! Den här började jag på, men sen blev den liggandes, är inte helt van vid romaner i brevform även om jag läst ett par och gillat. Kanske skulle göra ett nytt försök med den någon gång?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är inte jätteofta man stöter på det. Men jag tycker det är lättsamt i denna och funkar bra :) prova gärna en gång till om du får lust men kan förstå att det är jobbigt att återta böcker sådär.

      Radera
  4. Dette er en av mine favorittbøker. Jeg har lest den to ganger, men burde virkelig lest den flere. Jeg synes brevstilen passer så godt til denne boken. Og så lærte jeg en hel del om Guernsey jeg ikke var klar over. Ha en riktig fin søndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men vad roligt att höra! Den är väldigt härlig tycker jag med :) Tack detsamma.

      Radera
  5. Den här har jag känt mig nyfiken på väldigt länge :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är väldigt härlig och lättsam och gör en glad :) även om det är en del av krigen också. Det blir en balans.

      Radera
  6. Ah, denne skal lese. Takk for påmminnelse. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varsågod, hoppas du gillar den :)

      Radera
  7. (Jeg kommenterte to ganger fordi jeg følte takk for smakebiten ble litt kort da jeg benytta tida til å lse om den og fant ut at denne var mer i min gate. Derfor ville jeg være litt mer utførlig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jahaja roligt att du återkom, det är ju en härlig bok det här :)

      Radera
  8. Den här boken tyckte jag om. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  9. jag tyckte om den här boken. tack för påminnelsen och smakebiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du tyckte om den! Varsågod.

      Radera
  10. Tack för smakbiten. Denna låter trevlig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Väldigt mysig bok :) Varsågod.

      Radera
  11. Den här är jag rätt så nyfiken på. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar den såhär långt, väldigt härlig :) Varsågod.

      Radera
  12. Tack för smakbiten. Den här tyckte jag var mysig när jag läste den :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förstår det, tycker jag med nu i läsningen :) Varsågod.

      Radera
  13. Den här är jag lite nyfiken på :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härlig att läsa med inslagen av bokcirkeln, finns ju även en del av krigen med men det ger balans och djup :)

      Radera
  14. Tack för smakbiten... har denna oläst i bokhyllan :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaså hoppas du läser den snart, och hoppas du gillar den :) Varsågod.

      Radera
  15. Åh den låter mycket intressant! Tack för smakbiten! :)

    SvaraRadera
  16. Tack för smakebiten, kanske läser jag denna någon gång.

    SvaraRadera