söndag 13 mars 2016

En smakbit på söndag - Romarblod


I min läsande värld har jag förflyttat mig ett par tusen år tillbaka i tiden till Romarriket. Gordianus har fått ett uppdrag att gräva fram fakta i ett stort fall där en person har anklagats för fadersmord. Boken som jag läser, Romarblod, är helt enkelt en detektivhistoria som författaren Steven Saylor låter sig utspela i en svunnen tid. Jag hade inga förväntningar på den här, men jag gillar den. Det är spännande och väl gestaltat av miljön, och intressant. Smakbiten kommer från sidan 63:

Han böjde sig framåt i stolen. "Står du ut med att se en oskyldig man bli dödad? Nå, då så. Tar du uppdraget eller inte?"
   "Jag tar det."
   Cicero klappade i händerna och reste sig snabbt. "Bra. Mycket bra! Nu går vi hem till Caecilia."
   "Nu? I den här värmen? Det är ju precis middagstid."
   "Vi har ingen tid att förlora. Om du inte står ut med värmen kan jag skicka efter en bärstol - nej, det tar för lång tid. Och det är inte långt. Tiro, hämta två bredbrättade hattar."
   Tiro såg bedjande på sin herre.
   "Nåja, hämta tre hattar, då."

Fler smakbitar hittar du hos Mari på Flukten fra Virkeligheten.

42 kommentarer:

  1. Jag gillar Saylors böcker. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Roligt att höra, jag blev positivt överraskad :)

      Radera
  2. Tack för smakbiten - den här boken hade jag inte hört talas om!

    SvaraRadera
  3. Har inte läst någon bok av den här författaren. Spännade. Tack för smakbiten.
    Kram Cissi

    SvaraRadera
    Svar
    1. Romarriken är ju så spännande, varsågod :)

      Radera
  4. Den har jag läst och gillade! Ha en fin söndag :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt att höra :) Tack detsamma!

      Radera
  5. Tack för smakebiten, ny bok för mig.

    SvaraRadera
  6. Tack för smakbit o tips! Ingen bok/författare jag känner till. Bra miljöbeskrivningar brukar förhöja läsvärdet för historiska romaner.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varsågod :) Ja verkligen, känns så spännande med romarriket och allt därikring :)

      Radera
  7. den låter riktigt intressant! annan tid och miljö och spännande handling. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
  8. Denna har jag faktiskt aldrig hört talas om. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  9. Jag tycker ju om historiska romaner så detta vore kanske något för mig. Tack för smakebiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är verkligen intressant, och så lite spänning med deckarinslag på det :) Varsågod!

      Radera
  10. Den här verkar jag ha missat, låter spännande och så miljön och tiden, intressant. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  11. Låter intressant. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
  12. Kul med en deckare i en helt annan vardag :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller hur, för mig blev det perfekt :)

      Radera
  13. Den låter ju riktigt kul. För att vara deckare blir jag superintresserad. Gillar romare också så varför inte liksom?! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt, jag tyckte också det var intressant och dessutom är den bra :)

      Radera
  14. Den här har jag läst och gillat!

    SvaraRadera
  15. Hm, en deckarhistoria på romartiden. Låter intressant. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
  16. Spennende med en detektivhistorie satt til denne tiden! Takk for smakebiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller hur, tycker det blev väldigt bra :)

      Radera
  17. Svar
    1. Javisst, undra hur mycket det svettades på den tiden...

      Radera
  18. En bok jag inte känner till, tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  19. Det låter spännande. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  20. Tack för smakbiten! Historiskt kan ju aldrig bli fel! ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varsågod :) Nej oftast inte, romartiden är ju så intressant i sig :)

      Radera