onsdag 9 mars 2016

Idun av Johanne Hildebrandt

"Det förflutna är den grund som framtiden vilar på.
Tiden är en evig spiral, långsamt vrider den sig genom världsalltet."

Titel: Idun
Författare: Johanne Hildebrandt
Serie: Sagan om Valhalla #2
Genre: Historisk roman, fantasy
Antal sidor: 402
Språk: Svenska
Originalspråk: Svenska
Originaltitel: -
Översättare: -
Förlag: Forum
ISBN: 91-37-12175-8
Utgivningsår: 2003
Format: Inbundet

Första meningen: De tretton stenblocken stod resta i en cirkel på heden.




Handling: Svartsoten dar som en löpeld över världen.
   Tor är maktlös när asarna börjar dö. Den enda som kan bryta förbannelsen är Freja, prästinnan han en gång älskade. Tillsammans kan de rädda sina folk från undergång.
   Men Freja vägrar.
   Bara Idun, deras dotter, kan tvinga henne till underkastelse.

Mitt omdöme: När jag läste den första boken i serien, Freja, tyckte jag det var häftigt att läsa om de människor som kom att bli våra gudar för 2700 år sedan. Men nu vid den här andra boken har den entusiasmen lagt sig och bakom namnen tycker jag inte att det är mycket som är roligt. Böckerna är fyllda av maktkamp, häxkonst, kärlek och en känsla av vikingatiden.

Jag gillar inte språket när det är korta och hackiga meningar fyllda med råhet och grymhet. Det är mycket som sticker i ögonen på mig att läsa, och då är jag rätt tolerant av mig. (Se bara på beskrivningen av handlingen "... kan tvinga henne till underkastelse", elaka ord som gör att det känns så fel) Visst händer det saker hela tiden och det blir lite spännande ibland men det är ändå platt och saknar djup så jag är oberörd. Det starka blir liksom för mycket. Det är också mycket hittepå om jag får använda mig av det ordet, som häxkonst som jag då inte alls vet något om vilket gör att det blir ogreppbart. På det sätt som det beskrivs har jag svårt att ryckas med.

Det är heller inte lätt att känna empati för karaktärerna, inte kvinnorna som borde vara de som jag som läsare får kontakt med. Freja är nonchalant och Idun den utsatta (visst har de lite andra sidor också, men ändå). Det är i så fall Tor som vill kämpa som jag är mest vän med.

Så tyvärr föll jag inte så mycket för den här, kanske passar den andra. Jag kommer ändå läsa nästa del som jag har hemma mest för att jag vill avsluta (det verkar dock finnas ytterligare en).

Mitt betyg:
Serien:
1. Freja
2. Idun
3. Saga
4. Sigrid

2 kommentarer:

  1. Ah, synd att den inte var så bra. Jag är lite nyfiken på serien men då kanske det räcker med första boken..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om du har läst första och gillat den så är det säkert inte helt fel, du kan ju alltid prova om du känner för det :) men för mig klickade det inte riktigt denna gången..

      Radera