lördag 5 mars 2016

Jag ger dig solen av Jandy Nelson

"I den här världen gäller det att simma, Noah, annars sjunker man."

Titel: Jag ger dig solen
Författare: Jandy Nelson
Serie: -
Genre: Unga vuxna
Antal sidor: 380
Språk: Svenska
Originalspråk: Engelska
Originaltitel: I´ll give you the sun
Översättare: Emö Malmberg
Förlag: Gilla böcker
ISBN: 978-91-86634-57-5
Utgivningsår: 2014
Format: Danskt band

Första meningen: Det är så här allt börjar.





Handling: Noah och Jude är tvillingar, bästa vänner, och olika som natt och dag. Noah vill hellre måla av världen i sitt skissblock än leva i den, medan Jude kastar sig ut i de högsta vågorna tillsammans med surfkillarna. Alla vill vara Judes vän, ingen vill vara Noahs. Tills Brian dyker upp, Brian som samlar på meteoriter och får Noahs kropp att vibrera. Men då inträffar det otänkbara – en tragedi som slår tvillingarnas liv i spillror. Och allt förändras.
   Tre år senare pratar tvillingarna inte längre med varandra. Noah har slutat måla och Jude har blivit en ensamvarg. Jude försöker ställa allt som gått fel till rätta, vilket sammanför henne med en excentrisk skulptör och en kille med världens krokigaste leende. Ett möte som kommer vända tvillingarnas liv upp och ner, igen.

Mitt omdöme: Okej, gör er beredd... först förstod jag ingenting. Det kändes som om jag hade kastats in i en galen familj och jag ville bara därifrån. Jag visste varken ut eller in. Men så började jag få lite mer grepp om situationen, och sen, på bara en sekund sköts en kanonkula ut och PANG! Jag var fast!

Det var verkligen så, jag gick från noll till hundra och sedan kunde jag inte slita mig. Jag ger dig solen är underhållande hela vägen till slutet. Jag kände alla känslor, det gick upp och ner kan jag säga. Jag skrattar, tjuter, fäller en tår och håller andan. Och jag var väldigt fascinerad, det är så smart allting.

Hur kan det vara så splittrat och oväsentligt, knäppt rent ut sagt, men samtidigt så intimt nära och träffsäkert? Exakt på känslan. Jag älskar de små citaten eller vad jag ska kalla dem som kommer om vartannat, de är dem som gör det så intressant. Jag gillar sånt, små kloka ord som ger lite perspektiv. Det känns väldigt originellt allting. Och på allt det här är det också roligt.

Jag förstår inte varför jag inte skulle ge den här boken fullpott, för faktiskt, jag var kritisk. Men Jag ger dig solen har så många delar som lyser så starkt tillsammans så jag inte kan annat än att älska den här boken. En väldigt härlig och fin läsupplevelse.

Mitt betyg:

8 kommentarer:

  1. Ja, det är ungefär vad jag har hört om den. Det var därför jag köpte den på bokrean :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skönt att den levde upp till förväntningarna. Det var ett kap, hoppas du kommer gilla den när du läser den sen :)

      Radera
  2. Tyckte också väldigt mycket om den. Var så fascinerad av hur berättelsen berättades parallellt i två olika tider och författaren ändå fick ihop den så otroligt bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt :) Ja jag tyckte också att det gjorde det hela ännu bättre, intressant :)

      Radera
  3. Häftigt att du gjorde en sån helomvändning från att inte förstå dig på boken till att gilla den :) Blir riktigt sugen på att läsa den :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är speciellt skrivet och i början kastades jag in och förstod som sagt inget så det var svårt, men jag höll ut, tills kanonkulan sköts iväg ;) då blev den underbar!

      Radera