torsdag 17 mars 2016

Veckans bokbloggsfråga - vecka 11

Den här veckan undrar Carola på Barnboksbloggen följande:

Den här veckan är jag intresserad av dig som person bakom bokbloggen. Vad jobbar du med eller pluggar till? Är böcker, läsande och skrivande en del av din jobbvardag också, eller är det bara ett fritidsintresse? Trivs du med ditt jobb eller drömmer du om att jobba med något helt annat, i så fall vad? 



Först blir jag lite irriterad att frågan om vad man jobbar med ska definiera en som person, det är väl en av de första frågorna som dyker upp "vad jobbar du med?", varför inte fråga "vem är du och vem vill du vara?". Jobben får alldeles för mycket fokus och tar för mycket av oss - till ett alldeles för högt pris enligt mig.

Visst kanske frågan slår lite hårdare på mig som är ung och vilsen och har svårt att komma in i arbetslivet och veta vem jag är och vad jag vill göra. Framförallt nu när åren går och jag är superstressad över det.  Samtidigt som det borde vara löjligt för jag är ju fortfarande ung, men jag har ändå panik. Å andra sidan finns det äldre som också kan tycka frågan känns obekväm. Men hursom!

I min vardag idag utbildar jag mig till bibliotekarie. Jag blir så glad när jag tänker på det! Så jag hoppas verkligen att det går hela vägen och att jag kan få jobba med det sen. Jag jobbar även extra med att sätta upp böcker och även om det verkligen är ett nybörjarsteg så känns det ändå värdefull för mig att jag får vara på ett bibliotek. Nästa vecka har jag också praktik och det är jag otroligt förväntansfull inför, jag håller även tummarna för att det ska leda till något mer.

12 kommentarer:

  1. Det skulle nog vara rätt så kul att jobba som bibliotekarie. Lycka till med praktiken!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Det ska verkligen bli roligt att få en större inblick och prova på en massa saker :)

      Radera
  2. Hoppas det går bra med utbildningen så att du får jobba med det du tycker om.

    SvaraRadera
  3. Jag fick också svårt att svara på denna frågan, blev nog ett litet ilsket svar ifrån mig. Så roligt med praktiken! Låter så härligt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag förstår för visst kan frågan vara känslig, ska genast kika in och läsa ditt svar :)
      Ja det ska bli jätteroligt! :D

      Radera
  4. Ja men det låter som du gjort ett superbra val. Mina barn är helt vilsna och min son har ingen aning vad han vill bli. Dottern har ett handikapp och har haft tufft bara få en praktikplats.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var skönt att bestämma sig och ha något specifikt :)
      Förstår att det kan vara riktigt svårt, kanske man inte ska göra så stor grej av det om man inte vet utan mest prova sig fram och göra det som känns bra nu :)

      Radera
  5. Jag hade funderingar att plugga till bibliotekarie eller språkkonsult innan jag bestämde mig för förskollärarlinjen. Det viktigaste, tycker jag, är att jobbet man väljer är roligt och att studietiden inte ses som ett alltför stort hinder.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med dig, det är en investering i sig själv i det långa loppet :)

      Radera
  6. Jag hade funderingar på att utbilda mig till bibliotekarie för länge sedan, men det blev aldrig av.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaså, det verkar väldigt roligt och jag ser fram emot att bli mer och mer insatt i det :)

      Radera