fredag 1 april 2016

Bokbloggsjerka 1-4 april: Äldre böcker

Den här veckan ställer Annika följande fråga: Koko tycker att bokbloggsvärlden fokuserar för mycket på det som är nytt och spännande. Därför vill hon utmana er att blogga om en bok (eller flera) som är minst hundra år gammal men som fortfarande är läsvärd. Vuxenbok, barnbok, facklitteratur, vad du vill. Motivera!

Min första tanke som dök upp när jag läste frågan, visserligen mitt i den, men det var ja! second hand! Nu var det inte det som det handlade om, utan betydligt äldre böcker än så. Jag är inte så insatt på det nyaste, och inte hellre på det äldre - känner mig lite lost between. Jag läser det jag vill läsa oavsett årtalet, eller vad det kan vara för något. Böcker är böcker och till för läsaren osv.

Jag tror jag läste någonstans att av alla författare och böcker som getts ut så lever de idag (kan ha minns lite fel, men det låter troligt). Jag läste också någonstans att under något årtal (?) trycktes fler böcker än det någonsin gjorts i historien, sammanlagt. (ursäkta mitt svaga minne, rätta eller komplettera mig gärna om jag minns fel) Men jag tycker ändå det är rätt talande. Visserligen kan många "skitböcker" komma ut idag men också många fler helt fantastiska. Åtminstone finns det böcker för alla tillfällen och till alla människor.

Jag vill gärna läsa lite äldre böcker som gamla klassiker men jag har inte kommit dit ännu. Jag har därför inga tips, men ser fram emot att få massor av er :) Jag har i varje fall just skaffat hem Jane Eyre, så det blir första steget, ser fram emot den!

17 kommentarer:

  1. Hoppas du gillar Jane Eyre! Passa på att läsa Wide Sargasso Sea av Jean Rhys efteråt också - då får man ett annat perspektiv från en av personerna i Brontës bok :)

    SvaraRadera
  2. Jane Eyre har jag läst, men jag gillade den inte. Det spelar liksom ingen roll att den är en klassiker, det är inte alls min genre :)

    SvaraRadera
  3. Jane Eyre har jag inte heller läst men jag är nyfiken på den.

    SvaraRadera
  4. Charlotte Brontë är fortfarande underbar läsning!

    SvaraRadera
  5. Jan Eyre är läst några gånger, ja! fin klassiker

    SvaraRadera
  6. Jane Eyre har jag inte läst, och det kommer nog inte att hända heller. Inte någon bok som lockar mig. Klassiker eller inte ;-)

    SvaraRadera
  7. Jane Eyre har stått på min TBR hur länge som helst. Den skall bli läst....någon gång :)

    SvaraRadera
  8. Jag tycker man ska läsa det man känner för utan tänka på ålder eller om det "är fint nog"

    SvaraRadera
  9. Jane Eyre tycker jag bra om :)

    SvaraRadera
  10. Jane Eyre är bra, där har du något att se fram emot! :)

    SvaraRadera
  11. Jane Eyre är en av mina favoriter!

    SvaraRadera
  12. Var sak har sin tid. Din är nu :)

    SvaraRadera
  13. Jag har läst Jane Eyre för evigheter sen och jag har för mig att jag tyckte om den.

    SvaraRadera
  14. Jag gillade Jane Eyre, men tyckte inte den var lika fantastisk som många andra tycks göra. Systern Emily är jag svagare för :)

    SvaraRadera
  15. Om man ska läsa klassiker tror jag det är viktigast att man hittar den genre man vill läsa. Romance är inte riktigt min grej, men det är en genre som de flesta tipsar om. Tur är i alla fall att jag hittat det jag vill läsa.

    Gällande det du hört om att "fler böcker trycks idag..." (jag har också hört det någonstans) och att det därmed finns mycket att sålla tror jag kommer att sakta ta död på nya klassiker eftersom alla försvinner in i en större mängd. Det är ju många som självpublicerar idag och själv känner jag att förlagen fungerar som ett slags filter för de riktigt usla böckerna.

    SvaraRadera
  16. Ja, man ska läsa det man känner för och inte bestämma "nu ska jag bara läsa detta" då blir man oinspirerad. Att du läser det du vill oavsett årtal tycker jag låter som det rätta. jag göra också så mycket men har ofta en dragning till 1800-talsböcker så denna verka passade mig fint haha X)

    SvaraRadera
  17. Se det positivt: du har massor att upptäcka om du tittar i backspegeln!

    SvaraRadera