fredag 15 april 2016

Bokbloggsjerka 15-18 april: Biografier & Memoarer

Den här veckan undrar Annika följande: Hur ställer du dig till biografier, memoarer och liknande? Är det något du läser, har du någon favorit, finns det någon du skulle vilja veta mer om eller är det något som du absolut inte är intresserad av?

Jag är positivt inställd till biografier och liknande, men jag har inte läst några. Eller jo, jag påbörjade en tegelsten av sorten men jag blev nog lite uttråkad för jag glömde bort den. Men det var ett tag sedan och nu känner jag mig mer redo för att läsa något av genren. Det är väl kanske risken med biografier (som jag nog hellre skulle vilja läsa), att det ska kännas intressant hela vägen. Både att personen och dess liv lockar mig liksom sättet det skrivs på. Jag tycker ju om fackböcker och såklart fiktion så detta känns som om det borde vara en bra mix. Så jag ser fram emot att få lite tips från er!

34 kommentarer:

  1. Jag tror det viktigaste för mig, förutom att jag är intresserad av personen, är att jag kan höra dens röst vars liv jag läser om :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kan jag tänka mig gör det hela mer intressant, och mysigt :)

      Radera
  2. Att man är intresserad av personen man ska läsa om underlättar nog, men såklart måste den också vara skrivande på ett tilltalande sätt :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst känns det som en bra förutsättning, även om det kan vara härligt med positiva överraskningar :)

      Radera
  3. Jag insåg nu när jag läste ditt svar att de böcker jag nämner i mitt inlägg är sådana där jag aldrig ens hört talas om personerna innan jag läste deras böcker :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycker du har en poäng där! Missade nog det att ämnet i sig också kan vara intressant och få mig att läsa om personen som jag kanske innan inte hört talas om :)

      Radera
  4. Jag tycker det är ganska svårt med biografier. Men en del har jag ändå låst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det känns så, det är så "lätt" att det blir för tråkigt tycker jag. Men ser fram emot tips :)

      Radera
  5. Haha jag kan (kaxigt!) tipsa om min egen bok - i vilken jag hävdar att varje ord är sant ... "Att vara yngst är ett handikapp som går över"
    http://omklimakteriehaxan.blogspot.se/

    SvaraRadera
  6. Det kan vara svårt att hitta biografier som är bra hela vägen, där allt känns intressant. Ofta dippar det lite här och där.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mm, man kanske får ha det i beaktandet :)

      Radera
  7. Jag gillar biografier, men jag är väl lite nyfikne kanske

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag får försöka ta och läsa lite mer av dem :)

      Radera
  8. Jag läser gärna biografier, om än inte så ofta, men precis som du säger så måste jag vara intresserad av antingen personen ifråga eller att det berör ett ämne som jag är nyfiken på. Annars blir det lätt tradigt och segt att läsa tycker jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är svårt tycker jag, lätt att det blir lite tråkigt men det kanske får vara så.

      Radera
  9. Jag gillar att läsa biografier och memoarer som omväxling.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att höra, jag får också ta och göra det lite oftare :)

      Radera
  10. jag läser gärna författarbiografier.

    SvaraRadera
  11. Sanna historier, biografier och välskrivna memoarer kan vara riktigt fängslande läsning. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Roligt att höra, det kanske blir fängslande bara man grottar ner sig :)

      Radera
  12. Har tyvärr inte så mycket tips att ge den här veckan :(

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lite svårt det här. Men ditt tips är en bok jag gärna vill läsa någon gång :)

      Radera
  13. Oftast handlar ju en biografi eller memoarer om mer än en person. Den befinner sig ju ofta i en speciell bransch, tidsperiod eller land och på så sätt lär jag mig även om annat än bara om personen (vilket är trevligt) :).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja eller hur, förstår det och det är en del av det intressanta :)

      Radera
  14. Att vara intresserad av den man läser om är nog en förutsättning för att man ska tycka att boken är läsvärd. Jag söker också lästips i veckans jerka.

    SvaraRadera
  15. Jag gillar att läsa biografier men det är svårt att välja ut dom som är bra och intressanta.

    SvaraRadera
  16. Jag gillar biografier och läser sådana periodvis.

    SvaraRadera
  17. Jag tycker biografier är roliga och läser det i perioder. Men de måste handla om någon som verkligen intresserar mig eller vara bra skrivna så intresset hålls uppe hela vägen :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul, ja de verkar intressant men svårt att ta tag i bara :)

      Radera