fredag 29 april 2016

Bokbloggsjerka 29 april - 2 maj

Den här veckan undrar AnnikaSkulle du kunna tipsa om en bok (eller flera) som utspelar sig i dina hemtrakter?

Jag har inte läst någon bok som utspelar sig i mina hemmatrakter, så tips blir svårt. Däremot är jag själv sugen att läsa något som utspelar sig omkring Sundsvall - så om någon har tips till mig blir jag glad :)

Jag har givetvis hört talas om Jonas Moströms serie om Axberg och Jensen. Konstigt nog har jag fått för mig att det är Svart cirkel som är den första delen, med den berömda trappan på hotell Knaust. Men det är ju Dödens pendel som är del ett. Böckerna är dock inte riktigt min genre, men jag har tänkt prova dem någon gång för det är ju kul att läsa om bekanta miljöer. Har någon läst serien? Är den bra?

Efter att ha kollat upp det här lite närmare hittade jag framförallt två författare som skrivit böcker som jag blir lite nyfiken på. Den första är Vibeke Olssons romansvit Bricken på Svartvik. Hon skriver bl.a om sågverken, strejken och branden. Och den andra är Emma Vall vars böcker utspelar sig ännu närmare min hemmiljö, nämligen Alnö. Det skulle vara kul att läsa! Återigen, vet någon om de är bra?

Det blev en liten omvänd jerka :) Men roligt ämne!

36 kommentarer:

  1. Jag har inte läst någon av dessa böcker faktiskt men jag är riktigt nyfiken på Vibeke Olssons böcker om Bricken!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä inte jag heller ;) men den du nämnder tycker jag verkligen har med intressanta händelser som det skulle vara roligt att läsa om i romanform :)

      Radera
  2. Jag tror att du kanske kan gilla Moströms böcker, det är inte alltför mycket fokus på brotten (tycker jag då) utan egentligen mer på olika relationer :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Okej! Ja då låter det än mer lovande :) får ta och prova den första och se vad jag tycker :)

      Radera
  3. Vibeke Olsson skriver bra, har jag för mig ... hon har ju att brås på. (jolo)

    SvaraRadera
  4. Det är ett ganska kul sätt att hitta nya böcker att läsa att leta efter sånt som utspelar sig i ens hemtrakt. :) Har inte läst någon av de du nämner heller men Flickan i Medaljongen ser spännande ut. Föll för titeln så ska googla lite mer på den nu :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Verkligen, känns som det blir något extra :) Jag blir nyfiken på mina egna tips nu haha! Den boken du nämner tycker jag också ser fin ut.

      Radera
  5. Jag har inte läst någon av dem du nämner :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hoppas i varje fall att jag får läst Moström någon gång :)

      Radera
  6. Emma Valls Kattjakt har jag uppskriven, ingen aning om hur hon skriver. Läst första boken om Bricken (mycket bra!) och Moström skulle jag kunna tänka mig att läsa något mer av, bara läst Storsjöodjuret.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bricken blir jag allt nyfiken på! Moström måste jag ta och läsa :)

      Radera
  7. Moström tror jag att jag har läst någonting av tidigare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Känns ju nästan som ett måste för mig att läsa, får ordna! :)

      Radera
  8. Böckerna om Bricken är jag också nyfiken på att läsa :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul, det var en överraskning för mig men den låter intressant :)

      Radera
  9. Har läst två böcker av Moström, och gillade dom.

    SvaraRadera
  10. Jag har bara läst någon enstaka av Moström men inte just den serien.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Okej, jag har blivit nyfiken nu att prova :)

      Radera
  11. Jag har inte läst någon av böckerna som du nämner.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nepp, jag ser fram emot om det blir av framöver :)

      Radera
  12. Jag har läst flera av böckerna av Jonas Moström och tyckte de var bra. Han är visst född i Bräcke i Jämtland, har jag för mig? Där bodde jag i ett par år som liten. Kanske det kan räknas som "hemtrakter" på ett sätt. Fast jag trivdes bättre i Östersund där jag också bodde i några år och den tiden minns jag lite bättre för jag var lite äldre då. Böckerna om Emma Vall har jag också läst. Jag minns dem inte så mycket, men tror jag tyckte de var bra också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul att höra, ja det blir roligare när man kan känna en koppling till miljön :)

      Radera
  13. Vibeke Olsson står högt på min läslista

    SvaraRadera
    Svar
    1. Där ser man, hon har hoppat in från ingenstans på min, har blivit väldigt nyfiken :)

      Radera
  14. Moström är väldigt bra - rekommenderas!

    SvaraRadera
  15. Jag har läst alla Jonas Moströms böcker och gillar dem skarpt och har även läst Vibeke Olssons romansvit om Bricken, jättebra. Klart du ska läsa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att höra! Jag får verkligen ta och läsa dem, skulle vara jättekul :)

      Radera
  16. Bricken är bra! Härliga böcker, trots fattigdom och armod. Lättillgänglig arbetarlitteratur.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har blivit nyfiken på dem nu :)

      Radera
  17. Jag tycker att Vibeke Olsson skriver mycket bra, har inte läst just den här bokserien, men hennes Molnfri bombnatt är en bok jag återkommer ofta till, en sorts vuxenversion av Ulrike och kriget och Ulrike och freden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaså, det låter lovande! Får verkligen ta och prova dem :)

      Radera
  18. Jag rekommenderar hjärtligt Vibeke Olssons böcker, inte bara dem om Bricken!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, kul att höra :) Jag har verkligen blivit nyfiken på henne nu!

      Radera