fredag 8 april 2016

Bokbloggsjerka 8-11: Spänning

Den här veckan ställer Annika sin fråga såhär:

Det här med spänning är en subjektiv fråga men jag tycker t.ex. inte att Nora Roberts böcker hör hemma i genren ”spänningsromaner” utan jag tycker att Harlequin är mer passande. Böcker som Jurtjyrkogården av Stephen King däremot är riktigt, riktigt spännande. Den där stigen, katten, mörkret… förföljer mig än i dag och filmatiseringen av boken är i särklass den bäst jag har sett.

Berätta om en bok (eller flera) som du tycker är riktigt spännande!


Det här med spänning tycker jag är jättesvårt, precis som Annika menar en subjektiv fråga. En bok som jag tycker är spännande skulle nog inte klassas som spänning för andra. Kanske blandar jag ihop spännande med fängslande? För det vill jag ha, en dragning till boken men jag vill inte läsa hemska och grymma böcker, i varje fall om det går mot skräck. Jag vill inte bli rädd. Den där obehagliga känslan som också kanske följer mig efteråt har jag inte lärt mig att gilla och kommer nog inte heller att göra. Det är ju bra när en bok sätter avtryck och lever vidare i mitt huvud även efteråt, men inte det läskiga. Visst finns böcker som är spännande utan att vara skräck, kanske då en lägre forma av spänning. Jag är inte så kunnig i området och så är jag nog lite feg att våga prova. Men jag skulle nog säga att jag inte väljer en bok för att den sägs vara spännande, utan mer för att den intresserar mig på annat plan och även hur den berättas ger en känsla av spänning för mig.

För att ta det till filmens värld väljer min sambo och jag alltid att se på tecknat tillsammans (senaste var Kung Fu Panda 3 - tyckte mycket om den!), hans smak på film (spänning) klarar jag inte av. Eller, jag klarar det, men alla hemska scener blundar jag ifrån. Å andra sidan känns det enklare att läsa än att se.

Men tips då? Den bok jag framförallt tänker på som jag tror andra också skulle säga vara spännande är Vindens skugga av Carlos Ruiz Zafón. Jag hade höga förväntningar på den och de infriades verkligen. Den var så ruggigt bra att jag var tvungen att stanna upp ibland och bara andas, jag vågade knappt läsa vidare, jag ville inte att det skulle ta slut.

44 kommentarer:

  1. Jag gillar ju alla sorters spänning, i bok- och filmform, och det kan ju verkligen vara helt olika saker. För mig är det nog när jag inte riktigt vet hur det ska gå, men det stämmer inte helt. Jag har sett filmen Apollo 13 hur många gånger som helst och där visste jag ju hur det skulle sluta redan första gången. Men spännande är den :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju bra att den ger samma effekt fler gånger :) Spänningen kan nog också skilja från gång till gång med olika böcker/filmer :)

      Radera
  2. Håller med, ingenting alltför läskigt för mig heller, speciellt om jag är ensam hemma.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej hua.. värre blir det också om det lever kvar inom en ;)

      Radera
  3. Zafons bok var bra - ändå har jag inte kommit mig för med att läsa uppföljaren!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Verkligen :) Jag läste tvåan och den var också bra, men inte lika :)

      Radera
  4. Åh, Vindens skugga är världens bästa bok!!!!!!! Den finns på bild under "spännande" i min ordbok. Jag kunde inte sluta läsa och ibland blev det 100 sidor i sträck trots att det var sent på kvällen. Den perfekta boken enligt mig. :) Vilken himla bra smak du har!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst var den magisk, älskade hur böcker beskrevs i den! :) Och spännande är den också!

      Radera
  5. Ja, det behöver ju inte vara läskigt för att vara spännande. Jag gillar kärleksromaner och kan tycka det är jättespännande att se om personerna får varandra i slutet. Inte alltid, men om boken är bra skriven :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kändes fint, jag skulle hellre läsa den typen av spänning än det som oftast förknippas med det :)

      Radera
  6. Vindens skugga måste jag läsa snart. Har haft den ståendes i hyllan allt för länge!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den får du ta och läsa, himla spännande och vacker och läskig ibland, allt finns :)

      Radera
  7. En bok måste ju inte vara blodig för att vara spännande. Vindens skugga är ett jättebra exempel på en bok som drivs framåt och är spännande genom det sätt den är berättad på :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej precis, får välja det som lämpar sig. Ah ja Vindens skugga var lagomt för mig :)

      Radera
  8. En bra distinktion, det där med spännande eller fängslande. Det finns ju så många aspekter av "spännande"!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Svårt tycker jag. Jag vill ju ha fängslande, men är det densamma som spännande? Hmm. Spännande för en själv :)

      Radera
  9. För mig får det vara spännande till en viss gräns. Har flera av Zafons böcker i bokhyllan som skall läsas.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Också väldigt svårt att förbereda sig, för man kan ju aldrig veta ;) Vindens skugga är ju så himla bra!

      Radera
  10. Jag är ju tvärtom, jag vill bli skrämd när jag läser en bok eller ser en film :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hehe, jag har ännu inte lärt mig att gilla den känslan, är väl för mesig :)

      Radera
  11. Vindens skugga var verkligen riktigt bra. Och spännande. ;)

    SvaraRadera
  12. Vindens skugga blir jag lite nyfiken på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är riktigt bra, speciellt för boknördar ;)

      Radera
  13. För min del är spänning utan ond bråd död den bästa spänningen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja visst, har inte så stor lust att läsa om sånt, mycket kan vara spännande ändå :)

      Radera
  14. Vindens skugga har jag tänkt läsa snart!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är så bra! Hoppas du gillar den :)

      Radera
  15. Vindens skugga står oläst i min hylla. har tänkt åtgärda

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycker det ska tas omhand snarast ;)

      Radera
  16. Vindens skugga får jag läsa, har den i hyllan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tyckte den var väldigt fängslande!

      Radera
  17. Fängslande är nog ordet jag menar när jag vill ha spännande böcker. Någonting som gör att det inte går att lägga ifrån sig boken. En riktig bladvändare, med andra ord.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller hur, då blir läsningen helt underbar, man bara måste få veta och vara där i boken :)

      Radera
  18. Det finns många olika sorters spänning. Vindens skugga är riktigt spännande och en av mina favoritböcker :)

    SvaraRadera
  19. Som andra också har sagt fick veckans jerka mig att fundera en stund på vad som just är spänning och det är ju väldigt individuellt vad vi ser som spännande :) har inte läst "Vindens skugga än", jag har dock ett ex hemma i bokhyllan som stått oläst väldigt länge - lite sugen på att läsa nu dock!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Verkligen, har också fått mig en tankeställare. Skönt också för mig som inte vill läsa alltför hemska saker ändå kan säga att det är spännande
      Vindens skugga är otrolig bra, tycker verkligen du ska påbörja den - för då kan du inte sluta :) Hoppas du gillar!

      Radera
  20. Håller med dig - det får inte vara skräck och jag vill inte bli rädd på det där skräcksättet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej fy tusan, värsta läskänslan..

      Radera
  21. Vindens skugga har jag läst och någon gång får man läsa de andra han skrivit

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul, den är ju så bra :) Den andra också men inte riktigt samma, kanske var svårt att nå upp :)

      Radera
  22. Håller med. Spännande och läskig är inte samma sak. Spännande för mig är en bok som man inte kan lägga ifrån sig. Men den behöver inte vara otäck eller kuslig för det :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst behöver det inte vara så men för mig känns det som om de liknar varandra. Även om jag nu fått en större bild av vad spänning kan vara, för mig fängslande :)

      Radera