fredag 8 april 2016

Den glömda trädgården av Kate Morton


Titel: Den glömda trädgården
Författare: Kate Morton
Serie: -
Genre: Roman
Antal sidor: 416
Språk: Svenska
Originalspråk: Engelska
Originaltitel: The forgotten Garden
Översättare: Louise Thulin
Förlag: Forum
Utgivningsår: (2009) 2008
ISBN: 978-91-37-13348-5
Format: Inbunden

Första meningen: Det var mörkt där den lilla flickan satt hopkrupen bakom tunnorna, men hon gjorde som hon blivit tillsagd.



Handling:  1913 - En liten flicka hittas ensam och övergiven på ett passagerarfartyg på väg mot Australien. En mystisk dam som flickan kallar Sagoberätterskan har lovat att ta hand om henne, men är nu spårlöst försvunnen.

1975 - Som gammal återvänder Nell O’Connor till England för att ta reda på sanningen om sin familj. Sökande för henne till Cornwalls vindpinade kust och det gamla herresätet Blackhurst Manor med en gåtfull historia.

2005 - Bland Nells kvarlåtenskap finner barnbarnet Cassandra en sagobok, skriven av en författarinna som oförklarligt försvann i början av 1900-talet. Dessutom bjuder Nells testamente på en överraskning: ett litet hus beläget på en stor lantegendom i Cornvall. I detta hus och dess trädgård kommer Cassandra en sekelgammal hemlighet på spåren.

Min kommentar: Jag var nyfiken på den här boken. Dels för att jag länge betraktat den i min mammas bokhylla, dels för att jag hade hört gott om den, men också för att trädgårdar och hemligheter verkade vara något som jag skulle uppskatta att läsa om. Och nog fanns det hemligheter allt...

Det jag mest är fascinerad över är hur otroligt skickligt uppbyggd boken är. Det är inga problem att hänga med i de tre tidsperioderna, jag tyckte de tillförde en större bild av situationen. Allt eftersom får jag veta mer och mer samtidigt som fler frågor dyker upp, det är väldigt jämt och ständigt finns den där påtagliga känslan om hemligheten. Men tillslut blir jag ändå lite avtrubbad - vad är den där hemligheten då? Det är något i den riktningen som gjorde att jag inte blev fullt så engagerad som jag önskat. Det var bra, väldigt bra, men jag fann det inte tillräckligt fängslande. Kanske hade jag för höga förväntningar.

Den glömda trädgården är en spännande, vacker och samtidigt hjärtskärande berättelse som jag tror kommer växa efterhand, kanske valde jag fel tid att läsa den för att uppslukas så som jag hade hoppats.

Mitt betyg:
Här finns en smakbit.

4 kommentarer:

  1. Skrev just en kommentar till dig om Vindens skugga, som är världens bästa bok. Den glömda trädgården är en annan av mina absoluta favoriter och jag hade svårt att sluta läsa. Tänker fortfarande på den ibland.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vindens skugga är väldigt bra :) Den glömda trädgården var också det men det var något i språket tror jag som gjorde att jag inte fastnade för den lika mycket som Vindens skugga, visserligen svårt att nå upp till :) Men som sagt, den växer nog efterhand hos mig :)

      Radera
  2. Denna tyckte jag mycket om när jag läste den :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt, en väldigt bra bok :)

      Radera