söndag 24 april 2016

En smakbit på söndag - Flickan som vävde sidenmattor

Just nu läser jag Flickan som vävde sidenmattor av Anita Amirrezvani. Boken utspelar sig i 1600-talets Persien. Jag tycker det skapas en väldigt fin stämning och jag får en bra känsla för omgivningen. Både för synen, dofter och smaker men även situationen, sagor och tro. Väldigt välskrivet. Kanske är den lite långsam, men vi får se vad sidorna bjuder på!

Smakbiten kommer från sidan 60:

   "Vad är det du vill lära dig mer om?"
   "Allt", sa jag. "Hur man skapar vackra mönster och ger dem färger som om de var spegelbilder av himlen."
   Gostaham grunnade ett ögonblick: "Jag fick aldrig en son att lära upp som skulle kunna fortsätta i mina fotspår", sa han. "Ingen av mina döttrar har någonsin behövt lära sig. Det är synd att du inte är en pojke. Du är i rätt ålder för att arbeta som lärling i väverier."
   Jag visste att det inte fanns någon möjlighet för mig att arbeta bland alla dessa män. "Jag kanske kan hjälpa dig hemma med dina beställningar - om du tycker att jag är tillräckligt bra", sa jag.
   "Vi får se", svarade han.

Fler smakbitar hittar du hos Mari på Flukten fra Virkeligheten.

36 kommentarer:

  1. Denna blir jag lite nyfiken på! Inte minst på grund av vart den utspelar sig :) Tack för smakebiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är en väldigt bra bok för världsomseglingen för den är inlevelsefull om platsen :) Varsågod!

      Radera
  2. Ibland är det skönt med långsamma böcker :) Speciellt om språket är skönt!
    Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det kan det :) Den är väldigt mysig att läsa :) Varsågod.

      Radera
  3. Det är en sådan bok som skymtar förbi i bloggarna då och då, blir nyfiken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaså :) Den är lite spännande i sättet den gestaltar platsen och så :)

      Radera
  4. Jag brukar alltid bli så hungrig när jag läser böcker som utspelar sig i Persien, eller där omkring. De brukar alltid äta och det låter så gott. Kanske annorlunda med en bok som utspelar sig på 1600-talet?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hehe det finns många lockelser :) Flickan kommer från en fattig by och jag kan väl känna hennes hunger när hon kommer till stora staden :)

      Radera
  5. Persien var en intressant skådeplats. Ser fram emot din recension så småningom :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller hur, det gjorde mig nyfiken :)

      Radera
  6. den låter intressant både vad det gäller tid, miljö och ämne. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja en spännande bok på det lågmälda sättet :) Varsågod!

      Radera
  7. Historiskt passar mig fint. Tack för tips och smakbit.

    SvaraRadera
  8. Tack för smakbiten! okänd bok för mig.

    SvaraRadera
  9. verkar vara en fin bok, tack för smakbiten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är mysig att läsa. Varsågod :)

      Radera
  10. Tack för smakbiten. Detta låter som en bok för mig.

    SvaraRadera
  11. Den står här i min hylla, måste läsa den nån gång ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ta med den i år på din världsomsegling! :D

      Radera
  12. Spännande med en bok som utspelar sig i Persien! Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det känns kul att få bekanta sig med landet :)

      Radera
  13. Det här var en ny bok för mig, låter intressant. Tack för smakbiten! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du gillar det. Varsågod :)

      Radera
  14. Okänd bok för mig. Titeln kanske är ganska avslöjande att hon ändå fick väva mattorna till sist? ;) Tack för smakbit!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jodå det är ändå något som är genomgående att hon väver mattor, ingen överraskning ;) men hur långt räcker drömmen? Varsågod!

      Radera
  15. Jag blir lite nyfiken på den här. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. En mysig och inlevelsefull bok :) Varsågod!

      Radera
  16. Den här boken tyckte jag om. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  17. Intressant! Tack för tips och smakbit!

    SvaraRadera
  18. Den här har jag läst. Tyckte också att det gick lite långsamt, men att den ändå var rätt bra. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sådär medel på allt :) Men intressant land att läsa om.

      Radera