söndag 10 april 2016

En smakbit på söndag - Rosengädda nästa!

Jag har äntligen börjat läsa trilogin om Rosengädda som Emma Hamberg har skrivit. Nu har jag i och för sig bara två av tre hemma men det räcker ett tag. Jag ville läsa dessa efter att jag läst hennes Baddaren, tyckte den var så charmig och härlig. Hamberg skriver på samma gång lättsamt och roligt som smart och igenkännande. Här kommer en smakbit från sidan 14:

"Herregud, jag minns inte ens vad hon hette. Nu jobbade hon visst som arkitekt på ett stort känt kontor inne i stan, och det boddes på Södermalm och hennes man var pappaledig, allt var skitjämlikt och det var så himla bra allting. Detta berättade hon medan jag stekte på hennes sojakorv och skakade hennes Pucko. Jag vet ju vad hon tänkte hela tiden. Att det var lite skönt att se mig där i korvkiosken. Kvar i samma förort, kvar med samma snubbe, till och med samma frisyr. Och samma lön som 1992 också, när jag tänker efter. Nu var hon Askungen och jag den gamla ragatan till styvsyster med avhuggna hälar för att komma i den där glasskon."

Fler smakbitar hittar du hos Mari på Flukten fra Virkeligheten.

34 kommentarer:

  1. Emma Hamberg var det länge sedan jag läste. Blir lite lockad att ta upp henne igen :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt, så härlig läsning :)

      Radera
  2. Har inte läst något av henne, men jag är tveksam till om detta är min genre :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan ju inte passa alla, men jag tycker verkligen det är en frisk fläkt :)

      Radera
  3. Det enda jag läst av henne är Linas kvällsdagbok-serie och Baddaren. Denna serie är jag nyfiken på :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var ju inte så illa, mer än mig :) Känns kul att ha börjat på den :)

      Radera
  4. gillar Hamberg men inte läst denna.

    SvaraRadera
  5. Det här låter som perfekt sommarläsning 2016 :) Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Verkligen! Vi är nog lite före här i skåne så jag kör på sommarläsning redan nu :)

      Radera
  6. Haha, vilken smakbit. Måste kanske testa hennes böcker :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tycker jag, så härlig och mysig läsning :) Alltså både roligt och allvarligt på samma gång på ett knasigt vis, svårt att förklara, borde läsas ;)

      Radera
  7. Ännu en bok som finns på min attläsalista. Tack för snmakbiten.

    SvaraRadera
  8. har inte läst Hamberg alls. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
  9. Känner inte alls till denna författares böcker. Tack för smakbit!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycker väldigt mycket om henne! Varsågod :)

      Radera
  10. Tack för smakbiten! Känner till författaren men har inte läst något,ännu.

    SvaraRadera
  11. Har inte läst något av Hamberg. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  12. Tack för smakbiten! Har läst denna bok.

    SvaraRadera
  13. Jag gillade smakebiten, tror jag får lyssna på dem.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vet inte hur det skulle låta, men det är verkligen underbar läsning :)

      Radera
  14. Jag har inte läst något av Emma Hamberg, men hon verkar skriva mysiga böcker. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det gör hon verkligen. Både roligt och lättsamt liksom med allvar i farten, på ett charmigt vis :)

      Radera
  15. Tack för smakbiten. Har två av böckerna i denna serie i bokhyllan och hoppas få dem lästa snart.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Samma här, hoppas du också plockar upp dem snart :)

      Radera
  16. Tack för smakbiten. Jag har läst en bok av henne och även om den var rätt bra har det inte blivit fler.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varsågod :) Vad roligt, jag tycker hon är jättebra så jag är glad att jag började med denna nu :)

      Radera