fredag 22 april 2016

Highlights från första kvartalet

Jag blev inspirerad av Elin från Bokparadiset att göra ett inlägg om highlights. Det är en ny serie som hon har börjat med på sin blogg och går ut på att tipsa om böcker den senaste tiden som har stannat kvar lite extra, men som nödvändigtvis inte behöver ha fått högsta betyg. Det är lätt att recensionerna flyger förbi till exempel för att man inte vill spoilas på de böcker som man ännu inte läst. Och det vore ju synd. Eller hur? Ingen vill gå miste om en fin läsupplevelse. Här nedan har jag valt ut tre böcker från det första kvartalet som jag tyckte var något extra.


Jag heter inte Miriam av Majgull Axelsson
Det här är en ganska tung bok att läsa för den handlar om andra världskriget och koncentrationslägren som Miriam kommer till som ung. Boken är välskriven och känns på djupet. Den är skickligt uppbyggd när handlingen är parallell med Miriam som 85-åring, tiden vid lägren och när hon sedan kom till Sverige. Hur hon bär med sig sina upplevelser och vilka spår de satt i henne. En gripande bok som gav en bra bild av denna fruktansvärda händelse.


Flickan från ovan av Alice Sebold
Den här boken har ett tungt ämne, men det fanns också en fin och vacker känsla som präglade läsningen. Försoning och acceptans. Handlar om en flicka som våldtas och dödas och sedan följer man henne från himlen. Eller, hon har ännu inte lämnat jorden för hon kan inte sluta vara med sin familj. Det är ett intressant perspektiv och jag sträckläste boken. 


In i skogen av Jean Hegland
Den här boken visste jag att jag skulle älska redan i förväg. Och tänk att mina förväntningar besannades. Jag njöt av läsningen och blev än mer glad över hur fint skriven den var. Jag kände med systrarna. Eva och Nell bor i skogen efter att samhället allt mer har fallerat. Ett framtidsscenario som känns skrämmande men ändå realistiskt. Hur länge kämpar de? Hur länge håller de kvar vid sina drömmar? Vad händer med människan när allt tas ifrån henne? Många frågor och tankar väcks och det är så himla intressant och väldigt vackert!

10 kommentarer:

  1. Åh så roligt att se dina higlights, första boken har jag hemma så den borde jag plocka upp. Den andra boken lät fruktansvärt intressant också men samtidigt låter det som jobbig läsning rent känslomässigt. Men ska nog kolla upp den ändå ��

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var jättekul att göra dem! Så bra idé :)
      Båda som du känner dig nyfiken på är ju hemska men intressanta :) Asså den första tyckte jag ändå var kämpigare att läsa än den andra även om man kanske inte kan tro det.

      Radera
  2. Flickan från ovan läste jag för många, många år sedan men tänker fortfarande på den med jämna mellanrum. Så jag förstår definitivt att den kvalar in här hos dig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fint när böcker stannar kvar hos en, Flickan från ovan är en tänkvärd bok som jag inte kan låta bli att föreställa mig att det ju skulle kunna vara så..

      Radera
  3. Vad kul med lite tips! Inte min typ av böcker men vem vet, ibland blir man överraskad :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tyckte det var ett enkelt, snabbt och roligt sätt att göra det på :)
      Vem vet.. det är svårt att röra sig utanför det som man vet är kul för en själv, men om du läser någon hoppas jag du blir glatt överraskad :) Är ju själv helt förälskad i In i skogen ^^

      Radera
  4. Flickan från ovan läste jag för många år sedan men vill minnas att jag gillade den. Jag heter inte Miriam står i hyllan och väntar på att bli läst. Kul att du gillade den, har hört så mycket bra om den så måste verkligen ta tag i den snart!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag heter inte Miriam är väldigt bra! Tung att läsa tyckte jag men viktig och bra läsupplevelse :) Hoppas du gillar den när du läser den sen :)

      Radera
  5. Vill verkligen läsa Jag heter inte Miriam. Flickan från ovan tyckte jag också om. Några småsaker störde mig men i helhet var den riktigt bra och språket är helt fantastiskt. Läste den på engelska dock. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du också gillade den :) Jag heter inte Miriam får du ta och läsa :D

      Radera