onsdag 20 april 2016

Hur går det egentligen med världsomseglingen?


Det har nu gått några månader på året och jag har kommit en bit på min litterära resa som Johannas deckarhörna annordnar, nämligen en Världsomsegling på 366 dagar, i böckernas värld förstås :) Jag tänkte sammanfatta lite hur det har gått hittills.

Under det första kvartalet hade jag ett tankesätt om att varannan bok skulle utspela sig i ett annat land än Sverige, Storbritannien och USA, såsom reglerna för aktiviteten är. Det var ett bra sätt att ständigt se till att få dessa böcker läst, för de är så lätt att de hamnar längre ner på läsplaneringslistan. Det är också en anledning till att den här aktiviteten har dragit igång. För hur har det då gått den senaste tiden, låt säga månaden? Nej, ingen bok har blivit läst som utspelar sig utanför det vardagliga i böckernas värld. Inte bra. Så där har jag svart på vitt hur det går om jag inte är uppmärksam.

Det var lite därför jag ville stämma av med den här uppdateringen, för att påminna mig om att ha dessa böcker i åtanke. Det finns så mycket nytt att lära och ta del av och upptäcka.

Dessa länder har jag hittills besökt under min världsomsegling:

Afghanistan Och bergen svarade (Khaled Hosseini) (Tusen strålande solar lämpligare)
Etiopien Skära för sten (Abraham Verghese)
Frankrike - Till min dotter i Frankrike... (Barbara & Stephanie Keating)
Indien I det sista regnet (Janesh Vaidya)
Irland Det skyddande regnet (Jojo Moyes)
Italien Romarblod (Steven Saylor)
Spanien Ängelns lek (Carlos Ruiz Zafón)
Tyskland Jag heter inte Miriam (Majgull Axelsson)

Antal länder: 8

Är jag nöjd? Ganska. Men eftersom jag halkat efter lite i min ambition känner jag att jag måste lägga på en rem nu, fler länder ska det bli!

Vilken bok var bäst? Jag heter inte Miriam var bra men jobbig och tung att läsa, Ängelns lek var desto mer spännande.
Vilken var sämst? Till min dotter i Frankrike var så tråkig och Och bergen svarade blev jag otroligt besviken på.
Viken representerade sitt land bäst? I det sista regnet förklarade den indiska filosofin bra, men som bok vet jag inte hur jag ska placera den. Romarblod beskrev romartiden väldigt inlevelsefullt och Skära för sten var nog den jag fick mest inblick i.

4 kommentarer:

  1. Borde verkligen göra denna utmaning. Verkar så kul och ett bra sätt att bli mer medveten om vad man läser :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har verkligen varit ett bra sätt att vidga sina vyer :)

      Radera
  2. Bra idé det där med varannan bok från något annat land är Sverige/USA/Storbritannien. Är också med i världsomseglingen och det har inte blivit så många böcker som platsar där ännu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är egentligen inget som blir så men det är bra att ha tanken i varje fall så kan det bli lite mer tack vare det :) vi har ju lång tid på oss så kan vara bra att stämma av ibland :) Kul att vara med!

      Radera