lördag 23 april 2016

Read-a-long: Odinsbarn: Del 3

Nu har det blivit dags för den tredje uppdateringen i det readalong som Nellons bokblogg håller i. Här nedan är mina kommentarer om sidorna 314-488.

OBS! Läs ej om du inte redan läst Odinsbarn, spoiler förekommer!

Bästa läsesällskapet, mitt egna lilla lejon :)

SPOILER FÖREKOMMER!

Först måste jag säga att jag känner mig lite frustrerad - det slutade just när det var så himla spännande. Känner att jag står och stampar som en tjur, vill läsa vidare!

Det var ett par brutala scener under den här delen som jag tyckte var lite jobbiga att läsa, var nog inte riktigt beredd på att det skulle kännas så grymt. Det blev också mer och mer påtagligt vilket allvar det är, makt och hämnd och krafter...

För att komma tillbaka lite till språket som jag nämnde förra gången tycker jag som sagt att de passar, det går bra att läsa men det är inte så att jag hurrar för det. Å andra sidan är jag inte så van vid genren så kanske är de det,

Nu blir jag lite osäker om det var hela Riten-scenen med på dessa sidor men i varje fall tyckte jag det flög förbi alldeles för fort. Det byggdes ju upp som värsta händelsen och så fick de inte så mycket utrymme.

Men jag gillar verkligen hur Hirka börjar bestämma och försöka påverka sin situation. Som när hon lurade Urd att hon somnade - det var så kul!

Och äntligen kom svaret för omslaget, scenen med den avskalade svansen. Usch förstår att Hirka mådde illa. Jag undrar bara hur de ens hade kunnat lura någon, jag menar, är inte svansen död? Bara hänger.. för deras andra svansar rör väl sig antar jag? Men den var innanför en jacka? Blev också lite förvånad att den var tung.

Det här med Rime blir också väldigt spännande att få reda på mer om. Det är kul överlag att få mer och mer inblick i världen. Får jag rusa iväg nu i sidorna? :)

6 kommentarer:

  1. Det där med svansen är riktigt obehagligt. Tänker mig att det ju måste vara som om vi skulle hänga på oss någon annans arm eller ben eller så. Usch!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha ja usch nu blev det ännu äckligare med den jämförelsen..!

      Radera
  2. Ja - vissa detaljer alltså! Rysning på det!

    Och i övrigt: vilken grej av Siri Pettersen ändå att måls upp den här världen, att konstruera dessa karaktärer och att komma på vissa begrepp och vissa detaljer! Jag är så imponerad!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är verkligen imponerande! Hon måste ha haft det väldigt roligt också :)

      Radera
  3. Blev också lite frustrerad av att vi slutade på ett så spännande ställe - äntligen kanske man får veta vem och vad Siaren riktigt är ju!

    Och ja, den här delen var väldigt händelsefull och grym. Och det där med svansen var ju riktigt äckligt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blir så spännande allting :)
      Tur att Hirka slipper den där svansen!

      Radera