tisdag 26 april 2016

Veckans bokbloggsfråga - vecka 17

Veckans fråga ställd av Carola på Barnboksbloggen är följande: Hur viktigt är det för dig att äga dina böcker? Köper du alla böcker du läser eller lånar du hellre? När det gäller de böcker som du vill äga, är det då viktigt för dig att ha samtliga böcker i en serie och att ha dem i samma format (pocket/inbunden, samma utgåva osv)?

För mig skulle det kännas konstigt att låna en bok och läsa, för att sedan låta den lämna mitt hem. Jag vill liksom att alla mina läsupplevelser ska samlas i hyllorna. Där vill jag också ha mina böcker som jag ännu inte läst.

Men det är ganska svårt ibland att hålla det jämt och inte låta de olästa böckerna växa. En stor anledning till det är att jag alla gånger köper på second hand. Det finns ju väldigt många fördelar med det. Inte minst för att det är hur roligt som helst att gå omkring och spana! En liten nackdel är att ibland är formatet på boken jag hittar inte något jag vill ha, den kan vara sliten, ful eller så passar den inte med den serie jag har (jag vill även att böcker från samma författare ska passa ihop). Det blir inte perfekt alla gånger men jag är inte stenhård på det, ibland går själva boken före. Men för det mesta hittar jag böcker som är i så gott som nyskick och då rusar det boklycka i mig! :)

Så kort och gott vill jag äga alla mina böcker i så fint skick och matchning som möjligt.

17 kommentarer:

  1. Jag har inget problem med att låna böcker från biblioteket. Om det är en bok jag verkligen gillar så köper jag den vid ett senare tillfälle, annars är det rätt skönt att bli av med de mindre bra utan att behöva göra någon slags rensning av bokhyllorna.
    Second hand är ett av de bästa ställena att hitta böcker på. Nästan hela min boksamling kommer av loppisfynd, och jag köper för det mesta bara de som ser ut att vara i nyskick.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är väl en liten nackdel att det också blir "dåliga" böcker i hyllorna, men det gör egentligen inte så mycket. Tycker om dem i alla fall :)
      Second hand är verkligen super bra och roligt!

      Radera
  2. Jag fick slut plats så hade inget val än att börja göra mig av med lite böcker men då råkar jag köpa på mig många nu oxå, vet inte vad som hände. Jag hade så bra pli på mig själv tidigare..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ojdå det är väldigt svårt ibland att inte skaffa hem sig böcker :) jag hade nog inte kunnat göra mig av med dem, hade isf stoppat undan dom tills det finns plats :)

      Radera
  3. Håller helt mig dig, jag vill också samla alla mina läsupplevelser i bokhyllorna hemma :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så fint att kunna se böckerna men även minnas läsupplevelsen :)

      Radera
  4. Jag har börjat använda biblioteket mer på sistone men faktum är att när jag har gillat en biblioteksbok så har jag köpt en egen kopia av den efteråt... Det är något visst med att ha sina läsupplevelser i bokhyllan alltså. Håller helt med :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja man saknar dem efteråt, vill kunna se dem emellanåt :)

      Radera
  5. Kul att läsa om hur andra gör i den här frågan :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är det :) böcker vill jag ha hemma!

      Radera
  6. Jag tycker ofta att jag lämnar en liten del av mig själv mellan sidorna på böcker jag gillar och då blir det jättekonstigt om man inte får behålla den boken. Så jag hör till team Äga böckerna! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad bra! :) Klart man vill ha alla fina böckerna hemma hos sig :)

      Radera
  7. Second hand är riktigt bra! En del gånger kan man ha riktigt tur och hitta en ny bok väldigt billigt :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då blir man väldans glad :) Second hand är som en gyllene medelväg :)

      Radera
  8. många många bra böcker böcker vill jag äga.

    SvaraRadera
    Svar
    1. det kan nog aldrig bli för många :)

      Radera
  9. SV: Haha, ja det tar ju aldrig slut med olästa böcker här hemma!

    SvaraRadera