fredag 6 maj 2016

Bokbloggsjerka 6-9 maj: Fint och fult omslag

Den här gången ställer sig Annika följande fråga: Kan du berätta om en bok som har ett riktigt fint/fult omslag? Eller varför inte en av varje?

Jag tycker det är jättekul med omslag och går ganska mycket på det, men det är inte allt, såklart. Vad sidorna berättar är det som styr det jag minns och kopplar till boken efteråt. Men eftersom jag vill äga alla mina böcker är det klart att jag rätt ofta kan välja böcker på grund av sitt fina omslag. Det är också rätt ofta som en fin titel också hör ihop med det.

Jag minns att jag gjorde en topp tre för ett tag sedan, se här. Så jag tänkte välja någon ny, det var ganska svårt för det finns så många som är fina på sitt eget sätt. Men valet på den fula boken i hyllan kom ganska lätt faktiskt ;)


En sorts kärlek av Ray Kluun
En fin titel och tjusigt omslag. Den lilla texten i mitten säger såhär: "En av de ärligaste och sorgligaste böcker som har skrivits". Sådana små ord på omslaget gör det också fint.

Motstånd av Jennie Dielemans och Fredrik Quistbergh
Det finns liksom inget fint med det här omslaget, jag förstår inte ens tanken bakom det. Och lägg märke till att stjärnan nederst i högra hörnet "ny fetare upplaga", extremt fint formulerat när omslaget har hud... usch.

42 kommentarer:

  1. Men står det "mest ärligaste och sorgligaste" skulle jag aldrig köpa den - hur illa skriven är texten inuti om man kan ha sånt fel på omslaget????

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det står en av de och visst kan det både göra en tveksam men också nyfiken :)

      Radera
  2. Svar
    1. http://www.bokus.com/bok/9789170015670/en-sorts-karlek/

      Radera
  3. Bara omslaget gör mig nyfiken på En sorts kärlek :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den får jag ta och läsa snart :)

      Radera
  4. Det var nog inte böcker som skulle få mig att haja till.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä men det finnas många fina omslag och denna är en av dem :) liksom fult.

      Radera
  5. Omslaget på Motstånd förstår jag mig inte heller på. Vad vill man ha sagt?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så fult.. och det gör det hela än värre när jag inte ser nån koppling.

      Radera
  6. Nej det var ett omslag som man verkligen förstår sig på. Inte alls tilltalande för mig iaf!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha nej snarare avskräckande ;)

      Radera
  7. Nej, motstånd var ingen höjdare. Ser ut som en tråkig informationasbroschyr.

    SvaraRadera
  8. Jag håller med dig helt och fullt. Jag gillar Kluuns omslag och jag tyckte även om boken. Boken motstånd ser bara avskräckande ut på alla sätt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att höra att du gillade den, jag ser fram emot att läsa den vid tillfälle :)

      Radera
  9. Omslaget till Motstånd är lite knepigt.

    SvaraRadera
  10. Håller nog med Klimakteriehäxan här ovanför, en sådan felaktighet hade fått mig att omedelbart sätta tillbaka boken i hyllan. Jag som till och med vägrar att gå in i en affär som erbjuder "billiga priser" :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har nog inga problem med det, tyckte att det brukar stå sådana saker lite här och var på böcker. Jobbigare blir det om det blir en total besvikelse :)

      Radera
  11. Du har helt prickat rätt både när det gäller det fina och det fula omslaget.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du också känner så inför omslagen :)

      Radera
  12. Inga böcker jag skulle välja pga omslag. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tur det finns så många andra fina :)

      Radera
  13. En sorts kärlek hade jag nog plockat upp och läst baksidan på om jag såg omslaget :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul :) och för mig föll det till att den fick följa med hem :)

      Radera
  14. Kluun duger, men inte det andra som endast är smaklöst

    SvaraRadera
  15. Motstånd var verkligen ett fult omslag!! :(

    SvaraRadera
  16. Tycker nog egentligen inte att något av omslagen är speciellt fint eller fult. Kluuns bok har jag läst och gillade den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att höra att den var läsvärd :)

      Radera
  17. Tror inte något av omslagen är min kopp av thé. Fast Motstånd var långt ifrån snyggt.

    SvaraRadera
  18. Vissa omslg kan man verkligen fundera på hur de tänkte när de beslutade om det.

    SvaraRadera
  19. Ja den sista där var ju verkligen ett lysande exempel på fult omslag! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skönt att jag inte är ensam om att tycka det ;)

      Radera
  20. En sorts kärlek var jättefin! Men motstånd... nej, inte lyckat alls! Jag undrar om författaren gjorde motstånd mot att få det omslaget hehe ^^

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycker den i sin enkelhet var fin, är nyfiken på hur den är att läsa :)
      Hehe ja när jag tittar vidare ser det ut som en tatuering och det är ju än mer förskräckligt ;)

      Radera