söndag 29 maj 2016

En smakbit på söndag - I skymningen sjunger koltrasten

Söndagens smakbit kommer från Linda Olssons bok I skymningen sjunger koltrasten. Den handlar om när en felskickad postförsändelse blir inledningen till en vänskap för tre ensamma människor i samma trappuppgång, där den gemensamma kärleken till berättelser och litteratur får dem att öppna sig för varandra. En mysig och fin bok. Smakbiten kommer från sidan 14:

Till slut, tystnad och stillhet igen. Hon sjönk ner på kudden. Hennes panna var fuktig av kallsvett.
   Men så igen, som ett slag i ansiktet, ljudet av brevinkastet som öppnades på nytt. Och rösten.
   "Ja, hej då, då."
   Som om han visste att hon gömde sig därinne.
   Det svaga ljudet av steg i farstun. En dörr som stängdes.
   Hon andades ut, blundade, steg upp och gick ut i köket.

Fler smakbitar hittar du hos Mari på Flukten fra Virkeligheten.

14 kommentarer:

  1. Takk for smakebiten. Denne var fersk for meg :)

    SvaraRadera
  2. Takk for smakebiten. Jeg har lest to av hennes bøker

    SvaraRadera
  3. Felskickad post känner jag ju till, men jag tror egentligen inte att jag vill vara vän med någon i min trappuppgång :)

    SvaraRadera
  4. Jag gillar Linda Olssons böcker och skulle vilja läsa den här. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  5. jag tyckte att dennna var lite väl förutsägbar. men tack för smakebiten!

    SvaraRadera
  6. På beskrivningen låter den lite som Tillsammans är man mindre ensam och sämre jämförelser kan man ju definitivt ha :)

    SvaraRadera
  7. Det er en nydelig bok :-) Jeg leste den etter at en blogg-venninne anbefalte den. Hun mente jeg burde lese den fordi jeg er så glad i tegneserier :-) Ha en riktig fin søndagskveld!

    SvaraRadera
  8. Tack för smakbiten! Har läst en bok av författaren och är lite nyfiken på denna ;)

    SvaraRadera
  9. Gillat de böcker jag läst av Linda Olsson, har inte läst denna. Tack för smakbit!

    SvaraRadera
  10. Tack för smakbiten. Linda Olsson är en av mina favoriter, och jag har läst alla hennes böcker :-)

    SvaraRadera
  11. Den här skulle jag vilja läsa någon gång. Tack för smakbiten :)

    SvaraRadera
  12. Denna ligger och väntar på mig, men jag har ännu inte plockat upp den. Men jag lyssnade på en intervju med författaren för ett tag sedan och blev sugen, så det lär nog bli snart :-)

    SvaraRadera