söndag 8 maj 2016

En smakbit på söndag - Ingen skada skedd

Vilken underbar sommarvärme vi får njuta av, det är nästan så man glömt hur det känns. Varje gång är det ovant att ta på sig shortsen, och varje gång är det jobbigt att se till att hunden inte bränner tassarna på asfalten. Usch tycker inte om det där, och varmare blir den. Vi gick på en somrig långpromenad igår med avslutande dopp i sjön - för hunden, väldigt uppskattat :)

Men nu till en smakbit. Just nu läser jag Ingen skada skedd av Alistair Macleod, som är en ganska lågmäld bok, reflekterande och beskrivande, så smakbiten är nog den mest dramatiska scenen, än så länge. Från sidan 51:

"Lyktan rör sig fortfarande inte", sade farfar och började snabbt dra på sig vinterkläder och stövlar, samtidigt som telefonen började ringa. "Lyktan rör sig inte. Lyktan rör sig inte". sade rösterna. "De har råkat illa ut på isen"
   Och så pratade rösterna i ett hetsigt utbyte av meddelanden : "Ta med ett rep." "Ta med några ispikar." "Ta med en filt vi kan använda som bår." "Ta med konjak." "Vi möts vid knuten. Gå inte ut utan oss."

Fler smakbitar hittar du hos Mari på Flukten fra Virkeligheten.

37 kommentarer:

  1. Tycker det är helt fantastiskt att vädret är så fint samtidigt som så många är lediga. Så brukar det ju inte vara. Men just nu längtar jag efter en liten, liten regnskur som kunde tvätta bort allt pollen ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Verkligen underbart att vi får sån värme allihopa :) Nåja en lite skur kan jag väl gå med på, för den sakens skull ;)

      Radera
  2. gillar lågmälda böcker (stavar boken isdubbar som två ord?)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är skönt med sådana böcker emellanåt också.
      Nej det gör den inte, mitt fel, har slagit ihop dem nu. Tack för uppmärksammandet :)

      Radera
  3. Tack för smakebiten, ingen bok jag känner till

    SvaraRadera
  4. (vet inte ens vad isspik är... har varit på havsis på riktigt, heter nog isdubbar - om du ska köpa :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lite knepigt, det står faktiskt "ispikar". Själv hade jag inte ens begett mig ut på isen :)

      Radera
  5. Tack för smakbiten! Lustig prioritering med konjaken. Något varmt att dricka hade varit bättre. Sprit får porerna att öppna sig och kroppsvärmen strömmar ut snabbare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varsågod :) Ja man har sina prioriteringar, något varmt hade jag önskat.

      Radera
  6. Det är jobbigt för de stackars små djuren. Asfalten här har inte blivit så varm att hunden riskerar att bränna tassarna, men han tål värme så erbarmligt dåligt att han blir jättetrött av de kortaste rundorna. Och värre ska det ju bli.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Stackars dem :( Jobbigt att värmen tar så på honom. Jag försöker ta turer innan asfalten värmts på, går också i stort sett bara i skogen men hela vägen går det tyvärr inte.

      Radera
  7. Tack för smakbiten. Blev först lite imponerad över doppet ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. För mig kommer det minsann dröja, länge.. :) men hunden badar i allt, hopplös.

      Radera
  8. Det var länge sedan jag läste någon Maclean! Tack för smakbiten - och påminnelsen om författaren!

    SvaraRadera
  9. Det er en helt utrolig sommervarme. Den kom så brått at jeg tok på meg jakke i går. Men det gikk ikke :-)
    Jeg har lest noen bøker av Alistair MacLean, men det er veldig lenge siden. De fleste bøkene hans er så gamle at de ikke lenger får plass på biblioteket. Jeg er ikke sikker om de er helt i min smak heller :-)
    Ha en riktig fin søndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är verkligen klurigt ibland, speciellt såhär i början, också ovisst.
      Tack detsamma! :)

      Radera
  10. Takk for smakebiten :)

    SvaraRadera
  11. Jag har inte läst något av McLean men hört mycket gott om hans böcker från min pappa. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  12. En för mig okänd bok. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det blev en doldis. Varsågod :)

      Radera
  13. Alastair MacLean har jag läst någon/några böcker av men det var väldigt länge sen. Kul att bli påmind om författaren. Tack för smakbiten! :)

    SvaraRadera
  14. Tack för smakbit! Det här var en okänd bok för mig. Lågmält och odramatiskt kan vara rofylld läsning emellanåt. ;)

    SvaraRadera
  15. Kontrast det blev mellan din promenad och den vintriga smakbiten :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja haha jag tänkte inte ens på det, men det är ju sant :)

      Radera
  16. jag gillar ofta lågmälda böcker. Tack för smakebiten!

    SvaraRadera
  17. Ja, sol og varme er virkelig herlig :) Ingenting er som å sitte ute med en god bok i solen! Tusen takk for smakebiten :)

    SvaraRadera