söndag 15 maj 2016

En smakbit på söndag - Jag är Pilgrimen

Det fick bli en smakbit på kvällen denna gång. Anledningen till det är att jag varit bortrest i helgen, på dop :) Så under bilfärden var det lämpligt att ha en tjock tegelsten att läsa - Jag är Pilgrimen. Det är egentligen inte min typ av genre men jag följer blurpen på omslaget - "den enda thrillen du behöver läsa i år." Fast den ursprungliga anledningen till att den hamnade i min hylla var som vanligt min svaghet för second hand, när jag såg den för tjugonio kronor så kunde jag inte låta bli. Jag har nu kommit en bit och jag tycker nog att det är bra, men avvaktar tills den sista av dessa nära åttahundra sidorna är lästa. Smakbiten kommer från sidan 163:

"Vet du vad som tog deras liv, Mr Campbell?"
   "Medkänsla?" sa jag.
   "Just det, som jag sa - det var inte de nedfallande byggnadsdelarna eller elden som dödade dem. Det var deras förbannade försök att rädda någon annan. Det var därifrån min ilska kom. Var fanns rättvisan i det?"
   Han hämtade andan en stund innan han milt sa: "Jag var inte säker på att jag ville leva i en sån värld."

Fler smakbitar hittar du hos Mari på Flukten fra Virkeligheten.

18 kommentarer:

  1. Pilgrimen är en av de bästa böckerna jag läst hittills i år. Hoppas att du tycker om den!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var ett bra betyg :) Det är kul att läsa något lite annorlunda :)

      Radera
  2. Mycket positivt om denna. Tack för smakbit!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Känns spännande att nu läsa den! Varsågod :)

      Radera
  3. Den här boken tyckte jag väldigt mycket om! Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  4. Låter som en bra värld där folk försöker rädda varandra? Missade jag någonting?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej precis, håller med och det är väl det han känner, att det är hopplöst om det ska vara så.. :)

      Radera
  5. har läst på många bloggar om denna. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
  6. Inte heller "min genre" - men jag är ändå nyfiken på den :) Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ändå kul att läsa något lite annorlunda :) Varsågod.

      Radera
  7. Ja, den gillade jag. Även om jag tyckte att den var ett par hundra sidor för lång :)

    SvaraRadera
  8. Tror inte det här är riktigt min typ av bok. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera