söndag 1 maj 2016

En smakbit på söndag - Señor Peregrino

Söndagens smakbit kommer från en bok som jag sett fram emot väldigt länge. För att jag gillade Cecilia Samartins bok Drömhjärta så himla mycket. Den här boken var inte alls så som jag tänkte mig... men det till sin fördel. För jag gillar den.

Señor Peregrino handlar om Jamilet som föds med ett hemsk födelsemärke och på grund av det möts orättvist. När hennes mamma dör tar hon sig till USA i hopp om bot och får med hjälp av falska papper jobb på ett mentalsjukhus. Där möter hon den udda och gåtfulla Señor Peregrino. Tror ni det skapades förväntningar inför det där mötet? Jag vill verkligen inte ta något från de sidorna för jag vill att ni själv ska få uppleva det, om ni vill läsa boken framöver. I stället får smakbiten bli från ett tidigare stadium, från sidan 52:

"Vi behöver inte fler mexikaner här, vare sig pojkar eller flickor. Jag förstår inte varför ni inte stannar i ert eget land, där ni hör hemma, varför ni håller på och smyger er över hit som tjuvar."
   "Själv har jag kommit för att jag behöver läkarhjälp", sa Jamilet.
   "Det finns läkare i Mexiko."
   "Inte den sortens läkare som kan bota mig."


Fler smakbitat hittar du hos Mari på Flukten fra Virkeligheten.

34 kommentarer:

  1. Samartin är en författare som jag är nyfiken på att testa att läsa något av. Tack för smakebiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan varmt rekommendera Drömhjärta och förmodligen också denna :)

      Radera
  2. Jag tyckte oväntat mycket om denna och kunde knappt slita mig från den :)

    SvaraRadera
  3. Den här läste jag för vad som känns som länge sedan - berättelsen har inte stannat i minnet, men däremot en god känsla nu när jag blir påmind om den!
    Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varsågod :) Jag gillar den verkligen, väntar nyfiket på hur det hela ska sluta.

      Radera
  4. Det har gått mange år sidan sist eglas denne, men no fekk eg lyst til å lesa denne fantastiske boka ein gong til :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hon skriver verkligen vackra romaner som stannar kvar :)

      Radera
  5. tack för påminnelsen, boken finns i hyllan...

    SvaraRadera
  6. Tack för smakbiten. Är sugen på att läsa något av denna författare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tycker jag du ska göra! Kan varmt rekommendera Drömhjärta och förmodligen också denna :)

      Radera
  7. Tack för smakebiten vill läsa denna serie.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas du får den läst snart :) Jag är nyfiken på hur den är som serie.

      Radera
  8. Jag älskar Samartins böcker! Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag med! Dom är så vackra :) Varsågod.

      Radera
  9. En författare som jag inte har läst något av men är lite nyfiken på. Tack för smakbiten! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycker verkligen du borde läsa! Antingen denna eller Drömhjärta :)

      Radera
  10. Är också en av dem som är lite nyfiken på Samartin :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Läs!! :) Dom är så vackra och fina och välskrivna.

      Radera
  11. Det här är en författare jag är nyfiken på. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas du får läst något av henne någon gång :) Varsågod.

      Radera
  12. Den här författarens böcker verkar bra. Tack för smakbit!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar henne verkligen! Varsågod :)

      Radera
  13. Har ikke lest bøker av Samartin enda, bare hørt masse om dem. Takk for smakebit!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker hon skriver väldigt vackra böcker. Varsågod :)

      Radera
  14. Tack för smakbiten. Samartin ska jag läsa något av någon gång.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas du får något läst av henne snart :) Varsågod.

      Radera
  15. Tack för smakbiten! Har inte läst något av den författaren.

    SvaraRadera