lördag 14 maj 2016

Livet efter dig av Jojo Moyes

Titel: Livet efter dig
Författare: Jojo Moyes
Serie: Me before you #1
Genre: Skönlitteratur
Antal sidor: 398
Språk: Svenska
Originalspråk: Engelska
Originaltitel: Me before you
Översättare: Emö Malmberg
Förlag: Printz Publishing
ISBN: 978-91-87343-52-0
Utgivningsår: 2014 (2012)
Format: Pocket

Första meningen: Det är 158 steg från busshållplatsen och hem, men om man inte har bråttom kan man räkna till 180 steg.



Handling: Lou Clark och Will Traynor är så olika man kan vara. Lou bor hemma och försörjer sina föräldrar med lönen från kaféet där hon jobbar. Hon har inga ambitioner utanför den lilla stad där hon bott i hela sitt liv. Will var en atletisk A-personlighet, framgångsrik aktiemäklare med toppjobb i London och snygg flickvän. Tills en motorcykelolycka tog ifrån honom alltsammans.
   När Lou blir arbetslös tar hon jobbet som den totalförlamade Wills sällskapsdam. Han har ingen aning om hur hon ska hantera den dystre, oförskämd man som hon anställts för att ta hand om. Och Will har bestämt sig - hans liv är trångt och glädjelöst, och han vet exakt hur han ska få slut på alltihop. Lou bestämmer sig i sin tur för att få Will att ändra sig.
   Ingen av dem vet att de kommer att förändra varandra för alltid

Min kommentar: Det har inte blivit att jag läst den här boken, trots att den nu funnits ett tag. Jag minns första gången som jag såg den, då lockade den mig lite grann. Jag tyckte det var en spännande titel och så tjejen med utsträckta armar. Men egentligen tycker jag inte att den såg så märkvärdig ut. Vad är det alla pratar om? Och jag blev inte precis mer pepp efter att ha läst författarens debut, som jag kände absolut ingenting för.

Men det var tur att jag ändå provade, för gisses så mycket mer det fanns på sidorna. Jag vet knappt vart jag ska börja. Boken var väldigt snabbläst och Lou är helt underbar. Men så är det en helt omöjlig situation som hon ställs inför. Jag kunde verkligen inte se ett slut på det hela. Det fanns ett oerhört driv i berättelsen. Den var också så himla fint skriven, jag gillar de små kloka orden som kommer emellanåt. Även om det är rörande. Och jag får både en lustig men på samma gång sorglig inblick i hur livet efter en svår olycka kan vara. Egentligen ville jag få en ännu större inblick i det, men jag vet ärligt inte om jag hade klarat att läsa det.

Det är märkligt hur jag kunde vara så pass oberörd inledningsvis och så sitter jag tjock som tusan i halsen under den sista tredjedelen av boken. Livet efter dig är en väldigt vacker och omskakande berättelse. Jag vill verkligen läsa vidare i den här serien.

Mitt betyg:

10 kommentarer:

  1. Vad härligt att du tyckte om den! Livet efter dig är en av mina favoriter!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var verkligen kul att ha läst den nu. Jag förstår att du gillar den så mycket :)

      Radera
  2. Den här boken är verkligen bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Verkligen tur att jag fick den läst tillslut :)

      Radera
  3. Nu kommer den som film också. Jag gillade boken men ska kanske inte se den på bio trots allt. "Sofies val" av Moyes är också riktigt bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är väldigt pepp på filmen, även om det såklart nog inte blir densamma :) Är det Sophies historia du menar? :) Den har jag faktiskt i hyllan och efter den här succén så är jag än mer sugen även på den.

      Radera
  4. Tyckte också mycket om den :). Vet inte om jag vågar se filmen på bio, kommer ju storgråta :P.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Verkligen en positiv överraskning :) Hehe nej det är nog bäst att ladda upp med näsdukar hemma :)

      Radera
  5. Måste verkligen läsa denna. Det är verkligen en sån där bok alla pratar om. Kul att du tycker den lever upp till hypen. Ska se om jag kan låna den :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja den var så bra! Du borde också läsa :)

      Radera