tisdag 3 maj 2016

Nytt i hyllan: April

Då var det dags att visa upp vilka nya böcker som fick flytta in i mina hyllor förra månaden. Jag måste säga att det blev väldigt snygga färger ihop ;) Annars var det en bra blandning av olika typer av böcker. Är det någon av dem som du läst, eller själv är intresserad av? :)

Odysséen är en bok som jag blir fundersam till. Jag blir både nyfiken men även lite tveksam - är den svår att läsa? Det är nästan lite pinsamt att jag inte är bekant med den. Det var faktiskt sambon som sa att jag verkligen borde läsa den, för han gillade den, så då var det bara att ta med den hem... men den var faktiskt fin med många färgbilder i, känns som det underlättar.
   Kristian Gidlunds bok kommer vara tung att läsa men ibland är det omöjligt att inte vilja läsa sånt heller, han sätter ord på saker och ting så väl. Det blir vackert, och oerhört sorgligt. Jag förbereder mig med näsdukar. Tur att det kan lättas upp med en förmodligen rolig bok av Jonas Jonasson. Jag är förväntansfull inför dem, liksom alla andra böcker som redan väntar i hyllan :)


I kroppen min av Kristian Gidlund
I persikoträdets skugga av Joanne Harris
I skymningen sjunger koltrasten av Linda Olsson
Analfabeten som kunde räkna av Jonas Jonasson
Träd kan rädda världen av Johan Tell
Den osynliga bron av Julie Orringer
De utvalda Tankeläsaren av Kristin Cashore
Odysséen av Homeros utgiven av Niloe

Uppdatering: Jag sa ju att jag inte var så bekant med Odysséen, för nu har jag tagit reda på att det är Illiaden som är den första boken. Så då blir det till att leta efter den först och främst.

12 kommentarer:

  1. Analfabeten har jag läst, en väldigt rolig om än osannolik historia :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ser fram emot lite rolig och annorlunda läsning :)

      Radera
  2. Har inte läst Odysséen, men däremot tog jag mig igenom Iliaden förra sommaren. Det var inte direkt lätt, men helt klart mödan värt. Odysséen står här hemma, men tänkte nog spara den till nästa Greklandsresa :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gör mig beredd, skulle vara kul att ha läst den :) Men jag har ingen aning om vad jag kommer tycka så det blir spännande. Borde vara stämningsfullt att läsa i samband med en så passande resa :)

      Radera
  3. Ingen som jag har läst faktiskt men hoppas de är bra!

    SvaraRadera
  4. Har också en tanke på att läsa Odyssén men har ännu inte blivit av.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas att jag kan få den läst någon gång, skulle vara intressant. Men jag tänkte först ta Jane Eyre när det kommer åt det mer klassiska hållet :)

      Radera
  5. I skymningen sjunger koltrasten är jag nyfiken på :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag fick en bra känsla av den, så jag vill gärna läsa den snart :)

      Radera
  6. Vilket sammanträffande! Jag tänkte läsa Odyssén denna månad! Den kan nog vara lite tung men förhoppningsvis kommer vi in i det :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul! Jag gruvar mig lite men hoppas du tar dig igenom den och att den är bra och värt det :) jag har ingen aning om hur den är men det känns spännande.

      Radera