onsdag 18 maj 2016

Veckans bokbloggsfråga - vecka 20

Den här veckan undrar Carola på Barnboksbloggen följande: Hur har du organiserat dina bokhyllor? Efter tema, efter ämne, efter format, efter färg, efter författare, eller…

Det här är något som brukar ändras för det är ganska roligt att möblera om i hyllan, men det blir lite jobbigare ju fler böcker det blir. En gång fick jag för mig att jag skulle sortera i färg, som en regnbåge. Men alla mina böcker är en sån mix av olika färger att det var både svårt att urskilja men också fult.

Nu har jag mest sorterat efter utseende, eller spontant vilka grannar jag vill att de ska ha omkring sig. Författarens böcker står bredvid varandra. Pocketböckerna är lite sorterade i en färgskala. De jag tycker är fula står uppe till höger och de fina får stå i mitten. Lite serier längst till vänster. En annan sak jag börjat med är det där hålet, haha... egentligen gjorde jag det för att jag ville stå upp lite mer och plugga men nu har jag där nyinköpta böcker för månaden - en liten smygtitt, och så har jag även tagit fram böcker som jag är sugen på, en liten tbr-hörna, så jag inte glömmer dem :) Men jag tror nog att den ska få återgå till det ursprungliga snart.

16 kommentarer:

  1. Så prydligt och fint! Och harmoniska färger på bokryggarna, hur du nu har lyckats med det..? Nu när jag fotat våra bokhyllor ser jag mycket jag måste fixa till. Men vad gör man med alla böcker som har röda omslag? Helst skulle jag vilja att alla böckerna hade omslag i milda färger, absolut inte röda.

    Så här ser det ut hos oss: https://justnujusthar.com/2016/05/18/organiserat-kaos-i-vara-bokhyllor/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jag vet inte, antar att det är dessa böcker som jag faller för när jag letar efter nya. Men nu är det rätt så fullt och inga fler hyllor får nog plats i min etta så nu blir det begränsning på inköp... vilket kommer vara svårt ;)
      Ska kika runt vad alla har svarat nu :)

      Radera
  2. Jag har funderat på att stapla mina böcker, då verkar det få plats fler. Problemet blir ju då när man köper nya och de inte går att putta in någonstans ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blev mest så för att det blev så smalt och de inbundna inte fick plats stående, det blir lite trixande eftersom ;)

      Radera
  3. Tycker också att det är kul att sortera om sina böcker ibland, men just nu har jag ett system som jag verkligen trivs med så då väntar jag ett tag med det :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Funkar det bra är det ingen idé att ändra på det :) Det var ett tag sedan jag möblerade om nu, kanske blir det snart igen :)

      Radera
  4. efter utseende... då skulle jag aldrig hitta :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inte så många än så det går bra :)

      Radera
  5. Årets nykomlingar har en egen hylla i sovrummet hos mig :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad härligt, så man får se dem lite extra :)

      Radera
  6. Jag ser att många lägger böcker på tvären, det har jag inte tänkt på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blev som en nödlösning men jag kan tycka att det ser lite fint ut också :)

      Radera
  7. Min tbr-hög blev en hylla som blev överfull... som helt havererade.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja gisses det finns så många som vill bli lästa :)

      Radera
  8. Jag sorterar också bort "fula" böcker och pocketböcker från de "riktiga" böckerna, mest för att det ska finnas raka linjer (för oftast köper jag kartonnage/inbundet i samma storlekar). Symmetri är viktigt för att skapa en lugnande känsla :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller hur det är nog så jag har tänkt jag med :) Alla böckerna som står bredvid varandra har samma höjd och då blir det fint.

      Radera