onsdag 4 maj 2016

Veckans bokbloggsfråga - vecka 18

Den här veckan formulerar Carola på Barnboksbloggen sin fråga såhär: Hur tänker ni när ni packar böcker inför resor? Hur mycket böcker packar ni ned? Eller har ni lyckats komma undan problemet genom att använda en läsplatta istället?

Jag är inte så mycket för läsplattor eller eböcker så det blir inget val för mig. Sen åker jag sällan på resor. Inte sådär semester-resa, men tåg hem över halva Sverige blir det några gånger per år. Då har jag turen att det finns böcker dit jag ska, om än inte mina egna, för det mesta. Oftast vill jag ändå ha med mig några. Ibland blir det lite svårt för jag vill ha med dem jag är sugen på, och det blir svårare ju längre tid jag blir borta. Å andra sidan, jag brukar också räkna med att jag hittar någon på second hand även där.

Sen är frågan också hur mycket jag tror att jag kommer hinna läsa, för det är sällan jag kan läsa på så som jag gör i vanliga fall när jag är borta.

Jag borde ju tänka lätt och ta med pocket men det är ändå inget jag gör. Om jag skulle resa långt med flyg så skulle jag göra det, men inte under mina vanliga tågresor. Min väska är ändå blytung av alla böcker och annat så någon extra gör inget. Det är det värt.

14 kommentarer:

  1. Det svåraste med att ha med böcker (inte läsplatta) är just det där med "VILKA TITLAR" man ska välja. Jag kan bli lite lätt hysterisk över det...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det kan vara otroligt svårt att välja :) men jag får liksom nöja mig med de som kommer med, brukar kunna ta några "säkra kort" :)

      Radera
  2. Jag är väldigt optimistisk när jag packar böcker när jag ska läsa... :) Brukar ta med mig alldeles för många :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland är det omöjligt att sålla bland böckerna, kanske lika bra att ha något val så det bli bra även vid stunden :)

      Radera
  3. Innan jag skaffade min läsplatta så hade jag en osviklig förmåga att alltid ta med mig tunga, tjocka inbundna böcker. De måste ju räcka ett tag :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då behövs inget jobbigt val om man bara tar en tegelsten till bok :) man kanske lär sig med åren att inte bära så tungt, bara kanske.. :)

      Radera
  4. Pocket är ju praktiskt när man ska resa och inte vill läsa på plattan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är en väldigt smidig lösning för mig :) så om jag är sugen att läsa en bok i det formatet blir det jättebra.

      Radera
  5. Jag väljer ut en eller möjligen två böcker om jag skall vara borta 7-10 dagar. Jag brukar inte hinna läsa så mycket som hemma ändå. Problemet är att veta att den bok man väljer (om jag inte börjat i den än) kommer att vara bra. Annars blir det riktigt trist, med en bok som man måste kämpa sig igenom i brist på annat läsbart.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kan verkligen vara klurigt och inte alls kul om man skulle ha oturen att inte klicka med boken väl borta.. minst två är nog bra :)

      Radera
  6. Jag försöker också beräkna hur många böcker jag kommer hinna och om jag ska besöka någon bokaffär är det säkrast att lämna plats i väskan hahah :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja haha jag släpar alltid med mig en stor rullväska fastän den knappt är fylld till hälften, men det för att det ska rulla bra och framförallt få plats med alla fynd även på hemvägen :D bara man vet hur man funkar och planera för det ;)

      Radera
  7. Tågresor är perfekta att läsa under, men inbundna böcker tror jag inte att jag har släpat med mig sen jag var liten. Men man blir kanske starkare så :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja när hunden har ro så kan jag få läsa massor. Jovisst får man sin träning :)

      Radera