fredag 17 juni 2016

Bokbloggsjera 17-20 juni

Den här veckans finns det två frågor hos Annika. Jag tar dem en och en.

Finns det någon tidning som du kan tipsa om? Alternativt, finns det en tidning som du saknar trots det enorma utbudet som finns i dag?

Nja, egentligen inte. Det är mest bara två tidningar som jag brukar köpa hem ibland. Nuförtiden var det längesen. Men ett tag prenumererade jag på Runner´s World, kanske inte så mycket böcker och läsning men jag gillar den tidningen. Och sedan blir det ibland Tidningen Skriva, inte så mycket böcker och läsning där heller, bara nästan.

Bonusfråga: Koko är nyfiken på om du kan tipsa om några historiska romaner. För att vara mera exakt ”historiska romaner som är (någotsånär) historiskt korrekta”, dvs. sådana där man kan lära sig något om perioden och inte sådana där det är nutidsmänniskor i periodkläder.
Jag läste nyligen Den sista konkubinen av Lesley Downer och det var verkligen en djupdykning i japans historia. Boken baseras på en verklig händelse när det gamla japan förstördes till förmån för den nya världen i slutet på 1800-talet.
   Det är väldigt mycket som är sanningsenligt, men självklart har författaren kryddat till något för romanens skull. Boken är proppfull med detaljer som speglar landet och tiden, det var så fascinerande. Dessutom fanns en lagom spännande story om flickan Sachi som boken kretsar kring att följa.

13 kommentarer:

  1. det finns nog tidningar för varje smak.

    SvaraRadera
  2. Det mesta jag vill läsa i tidningsväg hittar jag på nätet nu mer, just tidskrifter var det väldigt längesedan jag prenumererade på. Har aldrig tid att läsa dem...

    SvaraRadera
  3. Tidningen skriva läser jag också.

    SvaraRadera
  4. Jag älskade verkligen Den sista konkubinen när jag läste den :)

    SvaraRadera
  5. Konkubin-boken låter spännande!

    SvaraRadera
  6. Låter som en intressant bok. :)

    SvaraRadera
  7. Den sista konkubinen har jag också tipsat om!

    SvaraRadera
  8. Den sista konkubinen vill jag väldigt gärna läsa någon gång.

    SvaraRadera
  9. Jag har inte läst Den siste konkubinen men jag kan förstå att den var intressant.

    SvaraRadera
  10. Den sista konkubinen väntar i bokhyllan

    SvaraRadera
  11. Den sista konkubinen av Lesley Downer tror jag att jag har i bokhyllan, lucky mee.

    SvaraRadera
  12. Den sista konkubinen lägger jag nu på minne. Någon roman som utspelar sig i Japan tror jag faktiskt inte jag har läst. :o
    Tack för tips! :)

    SvaraRadera