onsdag 29 juni 2016

En möjlig framtid av Alice Hoffman

"Det var som han bara hade sett stenen men inte floden som fortsatte runt den."

Titel: En möjlig framtid
Författare: Alice Hoffman
Serie: -
Genre: Utländsk skönlitteratur, Magisk realism
Antal sidor: 302
Språk: Svenska
Originalspråk: Engelska
Originaltitel: The Probable Future
Översättare: Karin Andrae
Förlag: B. Wahlströms
ISBN: 91-32-33-121-5
Utgivningsår: 2005 (2003)
Format: Inbundet

Första meningen: Var och en som föds och växer upp i Massachusetts lär sig tidigt att känna igen tecknen som visar att slutet på vintern närmar sig.



Handling: Kvinnorna i familjen Sparrow har alla mycket speciella förmågor. Jenny kan se in i människors drömmar och hennes mor Elinor genomskådar obarmhärtigt alla som ljuger.Och när Jennys dotter Stella fyller tretton år, en dag i den nyckfulla månaden mars, får också hon gåvan. Men Stella ser det mer som en förbannelse när hon upptäcker att hon kan förutse människors död.
   Hennes första förutsägelse leder till att Will, hennes charmfulle men ansvarslöse pappa, blir felaktigt misstänkt för mordet på en ung kvinna i Boston. Stella blir förkrossad och skrämd och en uppblossande konflikt mellan henne och hennes mamma gör inte livet lättare. För att byta miljö en tid skickas Stella till sin mormor Elinor i den lilla staden i Massachusetts.
   Där, i det gamla släkthuset som bågnar av minnen från tidigare generationer, tvingas den tonårsrevolterande Stella, den nyskilda Jenny och den döende Elinor att konfrontera varandra och de händelser som binder dem samman i nuet och i det förflutna.

Min kommentar: Efter att ha läst Alice Hoffmans bok Här på jorden är jag ständigt på jakt efter nya böcker av henne. För jag gillar verkligen hennes språk, tycker det är väldigt inspirerande.

Språket är vackert och svepande längst miljön, människorna i omgivningen och genom historien. Jag märkte att det kunde vara ganska långdraget men för det mesta är det stämningsfullt.

Jag uppskattar den lågmälda spänning i den mystik som Hoffman bygger upp i berättelsen. Jag vill bara veta mer om den gåtfulla släkten Sparrows förflutna och uppleva mer av deras förmågor. Det är inte så att det känns övernaturligt, utan det vävs in utan konstigheter.

Tyvärr kommer jag inte överens med Hoffmans slut, varken i denna eller i den förra jag läste. Jag vet inte vad det är. De kommer ganska plötsligt, men framförallt är det hur slutet formuleras som jag inte jublar över. Det är inget som består, å andra sidan är jag inte jätteberörd av resten heller (även om det bra mysig läsning!), men jag hade ändå förväntat mig lite mer. Det är ändå en ganska stor del av upplevelsen, att veta hur författaren vill avsluta sin berättelse. Jag menar här bara de få sista sidorna, eller meningarna. Själva inramningen av slutet är okej.

Men sammanfattningsvis tycker jag En möjlig framtid bjuder på mysigt läsning med en väl beskrivande omgivning och härlig mystik.

Mitt betyg:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar