måndag 6 juni 2016

I skymningen sjunger koltrasten av Linda Olsson

Jag vet inte vilket jag föredrar,
Själva tonens skönhet
Eller skönheten i det outsagda
När koltrasten sjunger
Eller precis efteråt.

Titel: I skymningen sjunger koltrasten
Författare: Linda Olsson
Serie: -
Genre: Roman
Antal sidor: 274
Språk: Svenska
Originalspråk: Svenska
Originaltitel: -
Översättare: -
Förlag: Brombergs
ISBN: 978-91-7337-621-1
Utgivningsår: 2014
Format: Inbunden

Första meningen: Dörrklockan hade ringt vid några tillfällen.




Handling: I samma trappuppgång på Söder i Stockholm bor tre ensamma människor. Det är Elisabeth som efter ett stort svek flytt undan världen, serietecknaren Elias som bär på en tung hemlighet och änkemannen Otto som lever ett stillsamt liv med sina böcker som enda sällskap. De är grannar, bara väggar och tak skiljer dem åt, men ändå är deras liv långt ifrån varandra.
   Men så blir en felskickad postförsändelse inledningen till en vänskap, där den gemensamma kärleken till berättelser och litteratur får dem att öppna sig för varandra.

Min kommentar: Det här är en fin och mysig berättelse under första halvan. Jag tycker språket i sin enkelhet känns träffsäkert och jag undrar genast vad som kan ha hänt Elisabeth.

Det är lite fascinerande hur det kan skapas en sådan fin kontakt mellan grannarna. Jag menar, jag bor själv i lägenhet och förutom lite hastiga hej när vi väl går i trappan samtidigt har vi ingen kontakt. Kanske skulle det vara annorlunda om jag hade bott här, mer permanent menar jag. Eftersom jag ändå ska härifrån känns det inte som samma sak. Men hur som helst...

Det som händer sedan efter allt det fina som trappas upp tycker jag blir lite för osannolikt för min smak. Jag var inte beredd att följa med karaktärerna, jag ville lära känna dem mer innan de tog nästa steg. Det blev med andra ord mindre intressant. Så jag blev nog lite besviken.

Otto är väldigt härlig med sitt pratsamma och vänligt, kloka sätt. Jag hade gärna velat läsa mer om Elias för han verkar ha många fina egenskaper.

Mitt betyg:
Här finns en smakbit.

2 kommentarer:

  1. Låter som ett fint upplägg. Synd att det blev lite osannolikt senare. Det är så tråkigt när böcker tar en vändning som man som läsare inte helt kan följa med i...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det var fint och mysigt första biten :) Det passade inte mig sen helt enkelt, tråkigt.

      Radera