söndag 5 juni 2016

Sommarbloggstaffet - min tur!


Att läsa när solen skiner

Baddaren av Emma Hamberg är en charmig feelgood som passar perfekt en varm sommardag. Jag läste den förra sommaren och tyckte den var otroligt härlig! Den är väldigt filmiskt berättad så det är lätt att se scenerna framför sig. Sedan blir lite extra känsla när den är så somrig och har en spännande tvist till ämne - en simskola för vuxna.

Maja är gift med den världsberömda skulptören Pelle och hon bestämmer sig för att hitta på något. Hon har tröttnat på den himmelska tillvaron i deras slott på en privat ö och hoppas att simskolan ska bjuda på intressanta möten och en givande tillvaro. Men... det kommer bara tre personer. Tre ensamma människor som alla har hemligheter att dölja och under dessa dagar kommer livet förändras för dem alla. Vågar du se under ytan?


Att läsa när regnet öser ner

Tusen strålande solar av Khaled Hosseini läste jag i höstas och den gav mig en helt fantastisk läsupplevelse. Han är en sån bra berättare att det är en fröjd att läsa. Det är en perfekt bok att sjunka in i en hel dag och gråta tillsammans med smattret från regnet på fönsterkarmen. För det var vad jag gjorde, jag grät obehindrat och gick omkring och läste. Jag kunde verkligen inte slita mig och blev helt överväldigad. Men få inte för stora förväntningar nu... jag läste med lite hopp men ändå en aning om att detta skulle bli bra - jag blev nöjd väldigt fort. Den är vacker, sorglig och gripande.

Mariam gifts bort som femtonåring till en trettio år äldre man. Efter tjugo år i ett kärlekslöst och våldsamt äktenskap får hon sällskap av hustru nummer två - Laila. Medan de uthärdar det ständigt upptrappad våldet, i hemmet såväl som på Kabuls gator, kommer de varandra allt närmare. En berättelse om en oförsonlig tid, en osannolik vänskap och en kärlek större än livet självt.


Detta inlägg är en del av den bloggstafett som Sofies bokblogg startat. Såhär ser schemat ut för dagen, klicka dig gärna vidare på de andra bokbloggarna och få fler tips på bra sommarläsning!

               9.00 Sofies bokblogg
               10.00 Bokmumriken
               11.00 The World I Live In
               12.00 Agnes bokblogg
               13.00 Fanny, Lion´s Library
               14.00 Marika, Boktok73
               15.00 Robert, Mina skriva ord
               16.00 Veroniqa, Bokdivisionen
               17.00 Västmanländskans bokblogg
               18.00 Anna, Sagan om sagorna
               19.00 Sammanfattning på Sofies bokblogg

10 kommentarer:

  1. Tusen strålande solar är hur bra som helst! Baddaren var ett intressant tips.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är den! :) Den som inte läst får faktiskt ta tag i den ;) Baddaren är härlig en somrig dag.

      Radera
  2. Tack för fina boktips! Jag läste Flyga drake, men har ännu inte läst Tusen strålande solar. Kanske dags nu ... :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh ja gör det! Den är otroligt bra :)

      Radera
  3. Jag har sett omslaget till Baddaren massor av gånger, men aldrig riktigt läst vad den handlar om. Men det verkar ju intressant! I alla fall för soliga, lata dagar.
    Tusen strålande solar fick jag för ett tag sedan. Eftersom jag gillade Flyga drake tror jag att jag måste ta tag i denna snart!
    Roligt att du var med i stafetten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var precis så situationen såg ut när jag läste Baddaren och det kan jag varmt rekommendera ^^
      Tusen strålande solar är helt underbar! Framförallt för att han är en så duktig berättare, så du får läsa den snart :)
      Det var jättekul att vara med!

      Radera
  4. Tusen strålande solar är verkligen en bra bok! :-)

    SvaraRadera
  5. Svar
    1. Verkligen! Kul att du också gillar dem :)

      Radera