tisdag 14 juni 2016

Veckans bokbloggsfråga - vecka 24

Så här ställer Carola på Barnboksbloggen veckans fråga:

Den här veckan är jag nyfiken på att få tips på böcker som du förknippar med sommarlov. Böcker du själv läste som barn, som du läst för dina barn under sommarloven eller som du tror skulle passa extra bra som sommarlovsläsning. Vill du inte skriva om barnböcker kanske det finns andra böcker som du förknippar extra starkt med just sommaren.



De första böckerna som jag kommer att tänka på är Systrar i jeans. Den serien tycket jag mycket om när jag läste den för många år sedan och jag såg även filmerna. Jag är sugen på att läsa dessa nu i sommar men jag vet inte om det kommer uppskattas på samma sätt som då.

Jag vet inte om jag har några specifika sommarlovs-tips. Men kika gärna in på den bloggstafett som Sofies bokblogg hade för drygt en vecka sedan, där finns 20 härliga tips på böcker att läsa när det regnar och när solen skiner, klicka här för att komma dit.

Ett par böcker som jag själv vill läsa och som jag tror passar för sommaren är La Peregrina och Los Peregrinos av Cecilia Samartin.

Annars längtar jag efter att få strandsätta mig med lite längre böcker som Den osynliga bron av Julie Orringer och Katedralen vid havet av Ildefonso Falcones, men det kanske inte är klockrena sommarlovsböcker :)

6 kommentarer:

  1. Jag läste första delen i Systrar i jeans och den tyckte jag var riktigt bra! Nu är det tyvärr länge sen jag läste den, men jag har planer på att läsa hela den serien :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul att du också planerar att läsa den :) Hoppas verkligen att böckerna fungerar lika bra nu som då :)

      Radera
  2. Systrar i jeans är bra! Jag har läst första och tror att jag kanske har läst andra också... filmen är också helt okej! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har blivit väldigt sugen nu att läsa dem igen :) Kan vara så att jag bara läst ett par och då har jag ju lite överraskning kvar :)

      Radera
  3. Minns att jag hade systrar i jeans som yngre men tror aldrig jag läste den. Så synd. För minns upplägget och det är ju väldigt charmigt. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tyckte dom var jättebra, så om du inte läst dem tror jag säkert de är härliga att läsa nu med :)

      Radera