onsdag 6 juli 2016

Dödens pendel av Jonas Moström

Titel: Dödens pendel
Författare: Jonas Moström
Serie: Axberg och Jensen #1
Genre: Deckare
Antal sidor: 333
Språk: Svenska
Originalspråk: Svenska
Originaltitel: -
Översättare: -
Förlag: Pocketförlaget
ISBN: 978-91-85625-61-1
Utgivningsår: 2009 (2004)
Format: Pocket

Första meningen: De sista tio andetagen i Gerd Ekstedts liv var rofyllda.




Handling: När Gerd Ekstedt avlider i sömnen av hjärtstillestånd är hennes son den ende som anar oråd. En försvunnen klocka gör honom övertygad om att någon varit inne i hennes sovrum på natten. Kommissarie Johan Axberg, som har fullt upp med semesterplaneringen och en narkotikahärva, avvisar dock misstankarna som ett förvirrat uttryck för sorg.
   Samtidigt får Erik Jensen, läkare på Sundsvalls sjukhus, in en ung kvinna med hjärtstillestånd på akutmottagningen. Att en ung frisk människa plötsligt drabbas av hjärtstillestånd verkar märkligt och han får inte händelsen ur tankarna. När sedan en nittonårig flicka hittas död i sin säng kort därefter, inser även Johan Axberg att något är allvarligt fel. En märklig detalj fångar hans uppmärksamhet: flickans klocka är försvunnen.
   Går en seriemördare lös i staden?

Min kommentar: Som den Sundsvallstjej jag är har det hos mig vuxit fram en nyfikenhet kring den här serien om Axberg och Jensen. Det tillför en hel del när miljöerna är bekanta och nära. Samtidigt är det inte min allra närmsta genre, men ibland är det uppfriskande med något nytt. Eller snarare tvärtom...

Men det är inte så mycket hemskt i den här boken så det passar mig bra (kanske blir det värre framöver, men lite tål jag allt). Det är lite detektivarbete och så huvudpersonerna Johan Axberg och Erik Jensen. Och dom kom jag att tycka om.

Jag kom väldigt fort in i handlingen och kände snabbt spänning. Språket är varierande och koncist. Jag gillar det och tycker att det känns utvecklande, just för att Moström skriver smart och använder då och då ord som jag inte är bekant med. Men kanske har det att göra med att jag sällan befinner mig bland dessa meningar. Måste också tillägga att det också kändes väldigt naturligt.

Kanske fann jag att det mot slutet avtog en aning, min entusiasm, men det kan såklart ha många anledningar.

Men kort och gott är jag glad att jag äntligen läst den här boken och jag är nöjd! Det var alldeles lagomt spännande och bra skrivet. Nu ser fram emot att fortsätta följa Axberg och Jensen när de löser mordgåtor bland mina kvarter...

Mitt betyg:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar