fredag 8 juli 2016

Kvartalsrapport: April, Maj och Juni


Antal lästa böcker: 24
Antal lästa sidor: 9208
Medelbetyg: 3,66..

Antalet besökta länder för världsomseglingen: 3
Antalet inköpta böcker: april (8) maj (11) juni (3) = 22


Aristotle and Dante discover the secrets of the universe, Benjamin Alire Sáenz
Boktjuven av Makus Zusak
David och Goliat, Malcolm Gladwell
Den glömda trädgården, Kate Morton
Den sista konkubinen, Lesley Downer
Dödens pendel av Jonas Moström (ej med på bilden)
En möjlig framtid av Alice Hoffman
Flickan som vävde sidenmattor, Anita Amirrezvani
Hitta vilse, Carin Hjulström
I skymningen sjunger koltrasten, Linda Olsson
Ingen skada skedd, Alistair Macleod
Jag är Pilgrimen, Terry Hayes
Odinsbarn, Siri Pettersen
Pappersstäder, John Green
Rosengädda nästa!, Emma Hamberg
Señor Peregrino, Cecilia Samartin
Simma med valar, Martin Almqvist
Skriv på! av Elizabeth George
Systrar i jeans av Ann Brashares (ej med på bilden)
Träd kan rädda världen, Johan Tell
Välj rätt! En guide till bra beslut, Katarina Gospic
Än klappar hjärtan, Helena von Zweigbergk


Kvartalets bästa: Livet efter dig, Än klappar hjärtan och Min mormor hälsar och säger förlåt
Kvartalets sämsta: Ingen skada skedd
Kvartalets överraskning: Den sista konkubinen
Kvartalets besvikelse: Pappersstäder

Den bok som var...
Roligast: Min mormor hälsar och säger förlåt
Sorgligast: Livet efter dig
Tråkigast: Ingen skada skedd
Mysigast: Rosengädda nästa!
Läskigast: Jag är Pilgrimen
Mest romantisk: Señor Peregrino
Mest inspirerande: Träd kan rädda världen
Mest fängslande: Än klappar hjärtan

Boken med finast omslag: Än klappar hjärtan och Aristotle and Dante

Sammanfattning av läsningen i april, maj och juni 2016
Jag tycker det har gått rätt bra med läsningen detta kvartal, jag håller i tempot för Goodreads-målet men ska jag vara ärlig känns det bekymrande. Det är ju svårt när jag ofta vill läsa så långa böcker. T.ex när jag läste Jag är Pilgrimen, en oerhört lång bok, plus att det blev mindre läst under den tiden och då blev jag plötsligt väldigt efter. Jag vill inte stressa heller såklart så jag är inte så mycket vän med det där just nu... vad händer om jag inte kommer i mål innan året är slut? Jag överlever nog :)
   Men men! Som vanligt tycker jag att jag har blandat bra med olika typer av böcker och några nya favoriter har tillkommit. Jag är så fascinerad över mormor-boken, den var så himla rolig och härlig, underbar! Jag håller på att återberätta olika scener och till och med då förstår folk att den är bra :)

Vad ser du fram emot inför nästa kvartal?
Jag måste återta världsomseglingen lite mer. Djungelbarn-boken står nog på tur, det blir speciellt. Jag är också sugen på ett par spansk-inspirerande böcker - Katedralen vid havet och fortsättningen på Samartins serie. Och efter den positiva överraskningen med Helena von Zweigbergk får jag prova ännu en bok av henne. Och mer Kate Morton. Men inte blir det något mer Linda Olsson... tror jag. Sedan var det tur att jag åter fick hopp av Jojo Moyes. Ja det finns mycket i hyllan som väntar :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar