måndag 4 juli 2016

Systrar i jeans av Ann Brashares

"Det var en gång ett par jeans. Ett par helt vanliga blå jeans. Men dessa byxor kom att utföra stordåd. Det här är berättelsen om tjejerna som gjorde det möjligt."

Titel: Systrar i jeans
Författare: Ann Brashares
Serie: Systrar i jeans #1
Genre: Ungdom
Antal sidor: 378
Språk: Svenska
Originalspråk: Engelska
Originaltitel: The Sisterhood of the Traveling Pants
Översättare: Caroline Zielfelt
Förlag: Månpocket
ISBN: 91-7001-078-1
Utgivningsår: 2004 (2001)
Format: Pocket

Första meningen: "Kan du inte stänga den där väskan?" bad Tibby Carmen.




Handling: Carmen, Lena, Bridget och Tibby har hållt ihop så länge de kan minnas. Särskilt på somrarna. Men just den här sommaren skiljs de åt. Och för att hålla kontakten bestämmer de sig för att turas om att använda samma par jeans, ett alldeles särskilt par blåjeans som var och en av tjejerna får ha en vecka var innan de ska lämnas vidare till nästa. De ska fortsätta att vara "systrar i jeans", vad som än händer under sommaren.

Min kommentar: Det var flera år sedan som jag läste den här boken, och sedan jag också såg filmen, men jag minns dem som så härliga så jag ville absolut få med dem i min sommarläsning.

Den här första boken i serien läste jag nu under midsommarhelgen, på bryggan med sjövattnet kluckande under mig och solen som värmde på huden. Det var så mysigt och boken passar alldeles utmärkt för sådana ändamål.

Visserligen kom jag ihåg mer än väntat av handlingen, men det gjorde inte så mycket. För jag har nog bara läst den här första så fortsättningen blir kul att läsa!

Vad ska jag säga egentligen om Systrar i jeans? Det är lättsmält och härligt om fyra trogna systrar. Igenkännande och lagom underhållande. Ganska enkelt egentligen men härligt, som sagt. Varm och mysig. Jag älskar idén med jeansen och ser fram emot hur de fylls på med minnen.

Mitt betyg:
Serien:
1. Systrar i jeans
2. Systrar i jeans Andra sommaren
3. Systrar i jeans Tredje sommaren
4. Systrar i jeans Fjärde sommaren

4 kommentarer:

  1. Tycker filmen är ganska mysig :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var den, jag minns den som så kul att se efter att ha läst boken :)

      Radera
  2. Det är ett så mysigt upplägg verkligen :) Härligt att den fortfarande var mysig att läsa :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alldeles lagom och härlig emellanåt :)

      Radera