tisdag 19 juli 2016

Top Ten Tuesday

Veckans tema handlar om att lyfta fram några böcker som jag läst och gillat, och som utspelar sig på andra platser än i USA (jag inkluderar även Sverige och Storbritannien). Här är min lista (utan inbördes ordning):

1. Flickan som vävde sidenmattor av Anita Amirrezvani (Iran/Persien)
2. Tusen strålande solar av Khaled Hosseini (Afghanistan)
3. Drömhjärta av Cecilia Samartin (delar från USA men likväl belyser Kuba/Havanna)
4. Lyckan, kärleken och meningen med livet av Elizabeth Gilbert (Indien, Indonesien, Italien)
5. Romarblod av Steven Saylor (Italien)
6. Skära för sten av Abrahamm Verghese (Etiopien)
7. Den sista konkubinen av Lesley Downer (Japan)
8. Vindens skugga av Carlos Ruiz Zafón (Spanien)

6 kommentarer:

  1. Tusen strålande solar tyckte jag väldigt mycket om och Carlos Ruiz Zafón har jag tänkt att läsa någon gång :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Båda två tyckte jag var ruskigt bra så du får läsa den andra snart :)

      Radera
  2. Vindens skugga är himla bra :) En av mina favoriter!

    SvaraRadera
  3. tack för tipsen! Detta är en väldigt bra lista. Jag behöver själv läsa saker som utspelar sig på lite fler olika platser. Blir väl mest sverige, Usa, eller england... ^^

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är alltför lätt hänt, hoppas du gillar någon av dem :)

      Radera