fredag 19 augusti 2016

Bokbloggsjerka: 19-22 augusti


Veckans fråga hos Annika lyder som följande:

Känner du till någon bok i skolmiljö som du kan rekommendera, eller kan du ge exempel på en karaktär som innehar ditt drömyrke eller har du ”bokliga” erfarenheter av lärande på annat sätt?



Först tyckte jag frågan var otroligt intressant. Jag gillar den därför att en stor anledning till att jag läser böcker är för att jag vill just lära mig. Men så kikade jag i min historik och fick det svårt att välja ut någon specifik bok, om ens någon... Det är som små glimtar av lärande i varje tycker jag, framförallt insyn i andra människoliv och erfarenheter.

Såklart har jag lärt mig mycket från de historiska böckerna som jag läst, såsom Den sista konkubinen av Lesley Downer och Katedralen vid havet av Ildelfonso Falcones.

Att resa omkring i världen, fotografera och dokumentera något specifikt verkar otroligt roligt. Martin Almqvist är undervattensfotograf och har skrivit boken Simma med valar. En inspirerande reportagebok.

Kanske får det här bli en påminnelse att jag ska spana efter böcker som handlar om en karaktär som är ett riktigt geni inom sitt område. Det skulle vara intressant att läsa.

Men så kom jag på en bok som vad jag minns utspelar sig kring skolmiljö, och det är Cirkeln av Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren. På tal om den så är det verkligen på tiden att jag läser fortsättningen!

26 kommentarer:

  1. Katedralen vid havet har jag funderat på att läsa. Simma ned valar låter intressant. Engelsforstrilogin är bra! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Simma med valar var förvånansvärt bra att läsa :)

      Radera
  2. Katedralen vid havet tänkte jag läsa. Cirkeln tilldrar sig ju verkligen i skolmiljö

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är nyfiken på fortsättningen i den skolan :)

      Radera
  3. Tycker absolut att du ska läsa fortsättningen på Cirkeln. Nu :)

    SvaraRadera
  4. Böckerna om Engelsfors var trevliga!

    SvaraRadera
  5. Katedralen vid havet vill jag läsa, stod och höll i den vid bokrean, men nästa år får jag nog köpa den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är händelserik och intressant!

      Radera
  6. undervattenfotograf verkar spännande

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det var annorlunda och intressant :)

      Radera
  7. I cirkeln har ju verkligen skolan en ytterst intressant roll. :) Och serien är bra också, så försök verkligen läsa klart den!

    SvaraRadera
  8. Jag håller med dig, att läsa är som att få små glimtar av lärande från var och en av dem. Man får aldrig nog :)

    SvaraRadera
  9. Engelfors-trilogin är riktigt bra, så även Den sista konkubinen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den sista konkubinen var så fängslande!

      Radera
  10. Katedralen vid havet var verkligen bra! :)

    SvaraRadera
  11. Cirkeln var bra! Har dock inte läst de andra delarna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då får vi försöka göra det snart tycker jag :)

      Radera
  12. Simma med valar var intressant!

    SvaraRadera
  13. Tack för bra tips! Älskar också Cirkeln.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du gillade det :) Minns den som spännande och annorlunda.

      Radera