tisdag 16 augusti 2016

Veckans bokbloggsfråga - vecka 33


Så här lyder veckans bokbloggsfråga, som Carola på Barnboksbloggen ställer:

Vad anser du – är bloggen död som fenomen? Har de sociala medierna tagit över eller är det snarare så att de sociala medierna bara är ett komplement till bloggen? Vilka är dina upplevelser och erfarenheter av att vara bokbloggare och att läsa bokbloggar?




Kanske har bloggen nått sin kulmen, vad vet jag. Jag tror främst att anledningen till att de sociala medierna blivit så populära är just för att det är enkelt, går snabbt och är något som alla ändå håller på med. Och det passar ju alldeles ypperligt - vem vill inte få synas och vara med?

Det är inte lika många som orkar med en blogg, om jag säger så. Samtidigt är det just det, bloggar gör det möjligt att skriva längre och göra sin röst hörd på ett annat sätt. Så nog kompletterar de varandra. Bloggandet är något helt annat tycker jag.

Men bokbloggar då? Om både bloggandet minskar, samtidigt som läsandet av böcker också gör det - kan vi inte känna oss lite, lite unik då? ;)

Nej men bloggen är inte död. Absolut inte! (hur många finns det egentligen!?) Och kanske är läsandet på väg upp igen. Hoppas jag! Jag har ju hittat en helt ny värld sedan jag började bokblogga, det är helt fantastiskt roligt. Jag är ju lite, lite utanför, eftersom jag inte facebookar så mycket, instagrammar, twittrar, snapchattar osv, bloggen är mitt enda och värdefulla forum.

8 kommentarer:

  1. Du har rätt i att sociala medier är betydligt lättare och enklare och kan vara ett lättare sätt att nå ut till folk.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är nog bara bra att det finns något för allt och alla :)

      Radera
  2. Det är verkligen roligt att bokblogga. Sociala medier kan säkert vara ett bra komplement men jag är inte så flitig användare, ännu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja verkligen! :) Är inte heller så värst flitig alls på sådant, det behövs ju inte men är säkert bra..

      Radera
  3. För mig fungerar sociala medier mer som en reklamkanal där jag kan nå ut till fler läsare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja kan tänka mig att fler får upp ögonen för ens blogg då :)

      Radera
  4. Jag tror absolut inte att bloggen är på utdöende. Jag använder själv tex. Facebook och Instagram som en kanal att göra lite reklam för min blogg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tror inte jag heller. Den är så egen och finns så många möjligheter med :)

      Radera